לחוקק נגד אנטישמיות. ספרד
לחוקק נגד אנטישמיות. ספרדפלאש 90

בשנים 2011-2009 מימנה ממשלת ספרד ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים, המובילים קמפיינים שנועדו לשלול את הלגיטימיות של ישראל. כך קובע דו"ח חדש של מכון המחקר NGO Monitor.

על פי הדו"ח הפעילות האנטי ישראלית נעשית על ידי דמוניזציה, חרמות, לוחמה משפטית וצורות נוספות של מתקפות פוליטיות נגד ישראל.

הדו"ח המדובר מספק עדויות מקיפות ומפורטות לשימוש לרעה שנעשה במימון ממשלתי ספרדי, כולל ברמה המחוזית.

הדו"ח שכותרתו 'מימון ממשלתי ספרדי לארגונים לא-ממשלתיים 2011-2009: הערכת שקיפות, אחריותיות וההשפעה על ישראל' שיצא לאור באנגלית ובספרדית, נכתב על-ידי סורן קרן ופרופסור ג'ראלד מ. שטיינברג. קרן הוא חוקר בקבוצת הלימודים האסטרטגיים במדריד; שטיינברג הוא נשיא מכון המחקר הירושלמי NGO Monitor, ומלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.

לפי הדו"ח, בין השנים 2011-2009, הועברו כ- 15 מיליון אירו מכספי הממשלה הספרדית ומכספי גופים ממשלתיים מחוזיים לארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים הפועלים להחרמתה של ישראל (חמישה מיליון יורו הועברו לארגונים ישראליים ופלסטיניים ו-10 מיליון יורו הועברו לארגונים ספרדיים).

הדו"ח מציין כי בין הארגונים שקיבלו את המימון ניתן למצוא את ועדת תיאום המאבק העממי אשר הפגנות "ההתנגדות" המאורגנות על ידה הופכות לעימותים אלימים; הוועד הישראלי נגד הריסת בתים, ארגון ישראלי המקדם דמוניזציה של ישראל, תומך בקמפיין החרם ומשיכת ההשקעות והשתתף במשטים נגד ישראל; ארגון שוברים שתיקה הישראלי, שפעילותו מזינה קמפיינים אנטי ישראלים בפורומים בינלאומיים ובקמפוסים ברחבי העולם. ADECOP , פעיל בקמפיין ה-BDS (חרם, משיכת השקעות וסנקציות) בספרד, בעיקר בחרם נגד מוצרי קוסמטיקה; ACSUR, ארגון ספרדי המקדם חרם מוסדי, מסחרי, תרבותי ואקדמי נגד ישראל.

 "התהליך שבו הסוכנות הספרדית לפיתוח ושיתוף פעולה בינלאומי (AECID) בוחרת את הפרויקטים למימון פגום באופן חמור", מציין פרופסור שטיינברג. "כמו כן, רמת השקיפות והאחריותיות בהקשר של מימון ארגונים לא-ממשלתיים מטעם ספרד היא לקויה, הן ברמה הפדראלית והן ברמה האזורית והעירונית. מידע אודות תהליך הענקת הכספים לארגונים לא-ממשלתיים אינו גלוי, ולסוכנות אין את מנגנוני הפיקוח המתאימים כדי לבחון ולהעריך כיצד משתמשים הארגונים במימון הממשלתי לו הם זוכים".