אורי אריאל
אורי אריאלחזקי עזרא
 במשרד השיכון התקבלה החלטה בימים אלה לא לצאת במאבק משפטי ולהאריך עד סוף אוקטובר את חוק ירושלים אותו יזם חה״כ פרוש ולהעניק לזכאי משרד השיכון מענק של כ- 100 אלף ש״ח.

כזכור בשנת תש"ס נחקק חוק מיוחד ביוזמת חה"כ מאיר פרוש, ולפיו כל רוכש דירה בירושלים שיש לו זכאות מטעם משרד השכון יוכל לקבל מענק מיוחד, שבשעתו היה שווה 104 ₪.

חוק זה הוקפא על ידי הממשלה מידי שנה מחדש במסגרת חוק ההסדרים, אולם כיום מבחינה חוקית תוקפו של ההקפאה הסתיים בראשון לינואר 2013, אבל מאחר והיה זה בתקופת בחירות אזי מבחינת תקנון הכנסת כל חוק מסוג זה, תוקפו נמשך עד למלאות שלשה חדשים מפרסום תוצאות הבחירות לכנסת ברשומות. כך ש החל מיום ה-5 למאי 2013 החוק המעניק את ההטבה לתושבי ירושלים בתוקף.

בשנת תשס"ה בעקבות עתירה לבג"ץ של עו"ד ראובן דוברוביצר מירושלים, שולמו כספים לרוכשים – בניגוד לעמדת המדינה, שנמנעה מלהעניק את ההטבה. בג"ץ קבע שעל המדינה להעניק  לאותם זכאי משרד השיכון אשר רכשו דירת מגורים בירושלים, בתקופת הביניים בהם החוק היה בתוקף, מענק בסכום של 100 אלף ₪.

בישיבת הממשלה מיום 13 למאי 2013 הוחלט על ביטול התיקון לחוק הלוואות דיור בחקיקה, ולפני כשבועיים עבר הביטול בקריאה ראשונה בכנסת, זאת לאחר דיון סוער במסגרתו תקפו בחריפות חברי כנסת מסיעות הבית את הכוונה של הממשלה לבטל את החוק.

בחודש האחרון פנו רוכשי דירות בירושלים לבנקים בבקשה לקבל את המענק, אולם בהיעדר תקצוב (לאור העובדה שתקציב המדינה טרם עבר) והנחיות לבנקים, המוסדות הבנקאיים לא אפשרו לרוכשים לקבל כדין את המענק, בגובה של כ-100,000 אלף.

 לדברי דוברות משרד השיכון: "שר הבינוי והשיכון אורי אריאל פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יאיר לפיד במטרה לדאוג להוראות מעבר לטיפול במענק ירושלים, לאור פניות רבות של אזרחים בנושא ולאור העובדה שאין מחלוקת על כך שהחוק בתוקף מאז ה-5 למאי וכי על המדינה לתת את המענק בהתאם לקביעת החוק.

לאחר מו"מ ושיחות סיכמו משרדי הבינוי והשיכון והאוצר כי עד ביטולו של החוק, מי שרכש דירה בירושלים (יד ראשונה או שנייה) מאז ה-5 למאי יקבל את המענק, כאשר ההנחיות לבנקים יועברו ע"י משרד האוצר תוך שבוע, בכדי שהבנקים יוכלו לטפל במענקים לזכאים להם.

יתרה מזאת, בכדי להקל על הזוגות הצעירים בירושלים, סוכם עוד כי מיום ביטולו של סעיף 6ג' בכנסת ועד לתאריך 31 לאוקטובר 2013 יינתנו מענקים בגובה זהה (כ-100,000 ₪) למי שירכוש בירושלים דירה חדשה מקבלן, בבנייה רוויה. המענק יינתן לדירות שמחירן לא יעלה על 1.8 מיליון שקל (כולל מע"מ) ולמי שאין ולא הייתה דירה בבעלותו (זכאי משרד הבינוי והשיכון). כך, תיווצר הזדמנות אטרקטיבית לזוגות צעירים חסרי דירה הרוכשים דירות חדשות בירושלים למשך מספר חודשים נוספים".

ח"כ פרוש הגיב על החלטת משרד השיכון ואמר כי "אני מברך את החלטת משרד השיכון לא לצאת למאבק משפטי ולהעניק את ההטבה עד סוף אוקטובר, אך מן הראוי היה שיעניקו לרוכשים בירושלים את ההטבה באופן קבוע, ולא יבטלו  את החוק, אשר מטרתו לחזק  ולמנוע את ההגירה השלילית מירושלים".