חסן רוחאני Hassan Rouhani
חסן רוחאני Hassan Rouhaniרויטרס

 

ד"ר סולי שאווהר, מרצה באונ' חיפה ומומחה לאיראן, קובע כי הנשיא הנבחר רוחאני ימשיך להוביל כמו קודמו את פרוייקט הגרעין האיראני, "מדובר במקסימום שינוי קוסמטי, לא מהותי. המומחים שטוענים שיהיה שינוי, טועים ומטעים והם מגלים חוסר הבנה עמוקה של הזירה האיראנית".

ד"ר שאווהר טוען שלא משנה מי נבחר באיראן, כולם מקבלים הוראות מחכמי הדת במועצת האייתולות, "למשטר הנוכחי באיראן יש יעדים שלא משתנים ולא משנה מי הנשיא, היעדים הם, השגת טכנולוגיה גרעינית למטרות אזרחיות וצבאיות, יציאה מהבידוד והסרת הסנקציות והפיכת איראן למעצמה אזורית שמוכרת על ידי העולם".

לדבריו בחירתו של רוחאני, נועדה לצורכי מצג שווא שיוביל להסרת הסנקציות, "המערכת הבנקאית באיראן על סף קריסה, הלחץ הכלכלי החל לתת את אותותיו, הם כבר רוצים לפדות את הפיקדונות של הציבור. לאור המצב הכלכלי הקשה והביקורת של העם נגד המשטר, הגיעו האייתולות למסקנה שרק מועמד שהוא כאילו רפורמיסטי ומתון יוכל להוציא אותם מהמשבר והם כיוונו את הבחירות לכיוון הזה. רוחאני שהיה ראש הסוכנות הגרעין האיראנית, הודה בספר הזיכרונות שכתב שהוא ניסה למשוך זמן בשיחות הגרעין, אסור להשלות את עצמנו שיש כאן משהו חדש".