בית סוהר, סורגים
בית סוהר, סורגיםערוץ 7

הועדה לזכויות הילד דנה היום (שני) בטיפול, מעקב ופיקוח על עברייני מין ופדופילים לאחר שחרורם.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) קראה להתנות שחרור פדופיל מהכלא – בקבלת טיפול מונע, רפואי או פסיכולוגי. לדבריה, בשחרור מוקדם, עקב ניכוי שליש, באם המשוחרר יפסיק את הטיפול – הוא יוחזר לכלא לריצוי המשך תקופת המאסר. משרד המשפטים התבקש לבדוק את האפשרות לשינוי בחוק בהתאם.

עוד קראה יו"ר הועדה למשרדי הרווחה, הבריאות, המשפטים וביטחון-הפנים,  לשקול הקמת מאגר נתונים על עברייני מין, בו יפורט רציפות קבלת הטיפול, איכותו, והערכת מסוכנות  לאחר השחרור.

הד"ר איגור ברש, מנהל המערך הקליני במשרד הבריאות, הזהיר כי לתרופות נגד פדופיליה יש תופעות לוואי רבות, כולל דיכוי, וכי הטיפול התרופתי הוא מוגבל ויכול להינתן רק מרצון המטופל.

הד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, הוסיף כי טרם הוסדר בחוק הפיקוח על עברייני מין ושיקומם, ויש לעשות זאת בהקדם. קדמן גם התריע על שורת כשלים במצב הנוכחי כקושי בהארכת צווי פיקוח, הטלת תקופות פיקוח קצרות מהמבוקש, סגירת תיקים על הפרות צו ועוד.

ע"פ בדיקת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עברייני מין שעברו עבירה כלפי קטינים הם כ-51% מכלל עברייני מין שנכנסו לכלא בשנים 2012-2006.

בשנים 2012-2006 נכנסו לכלא 2,163 עברייני מין, 1,109 מתוכם הם עברייני מין כלפי קטינים (מתוכם – 83 קטינים שפגעו מינית בקטינים). בשנים 2012-2006 השתחררו 1,240 עברייני מין שביצעו עבירות מין בקטינים. בתחילת 2013 ריצו מאסר בפועל במסגרות של השב"ס 684 עברייני מין שביצעו עבירת מין בקטין, שנכנסו למסגרות הללו בשנים 2013-1989.

עוד מעלה המחקר כי במהלך שנת 2012 היו כלואים 1,133 עברייני מין. מתוכם, 329 עבריינים שולבו בטיפול בתחום עבירות מין בתקופת מאסרם (270 התחילו את הטיפול בשנת 2012). 805 עבריינים לא שולבו בטיפול זה, כאשר כשליש מהם לא שולבו בטיפול משום שלא הפגינו מוטיבציה להשתלב בטיפול ולהשתנות; כ-15% מהם לא שולבו בטיפול משום שיתרת המאסר שלהם קצרה מדי ואינה מאפשרת להם להשתלב בטיפול באופן אפקטיבי; כ-6% מהם לא שולבו בגלל חוסר שליטה בשפה עברית.

עוד נמצא כי יחידת הפיקוח על עברייני מין בשב"ס, יחידת "צור", מפקחת בשטח על כ-720 עברייני מין, מתוכם כ-230 פדופילים, ובהם 60-50 ברמת המסוכנות המינית הגבוהה ביותר. נוסף על כך היא מפקחת על 50 עברייני מין אשר הוצא נגדם צו פיקוח ושוהים בבית-הסוהר בשל מאסר או מעצר חוזר בגין עבירות שונות . מהקמת היחידה בשנת 2006 ועד סוף שנת 2012, היא פיקחה על כ-1,070 עברייני מין.

מדי שנה מטופלים בקהילה יותר מ-200 עברייני מין במסגרות המשמשות חלופת ענישה של שירות המבחן למבוגרים של משרד הרווחה – במרכז יום היחיד בארץ לטיפול בעברייני מין, בטיפול פרטני אצל קציני המבחן ובקבוצות טיפוליות ייעודיות לטיפול בעברייני מין. משרד הרווחה מעריך כי 50% מעברייני מין המטופלים בהן הם עברייני מין שביצעו עבירות מין כלפי קטינים. נוסף על כך כמה עשרות עברייני מין משוחררים מטופלים במסגרת טיפול ייעודית לעברייני מין של הרשות לשיקום האסיר. לא כל עבריין מין יכול להתקבל למסגרות הטיפול, אלא רק עבריינים שמתאימים לקריטריונים.

כיום פועלת מרפאה אחת במרכז הארץ לטיפול בסטייה מינית, בבית-החולים "אברבנאל", הנותנת טיפול לעברייני מין ולפדופילים מטעם המדינה. ואולם חוקרים ואנשי מקצוע בתחום גורסים, כי עברייני מין אינם בעלי מוטיבציה אמתית להשתתף בתוכניות טיפול, ורובם פונים לטיפול רק לאחר שנתפסו בעבירה. מטפלים בעברייני מין מציינים גם כי חלק מאנשים שיש להם הפרעות בדחף המיני אינם מגיעים לטיפול משום שאינם סבורים שהם סובלים מהפרעה כלשהי.