בניה בדואית
בניה בדואיתצילום: פלאש 90

בתנועת רגבים מתחו היום ביקורת על אישורו בקריאה ראשונה של החוק להסדרת התיישבות בדואים בנגב.

ברגבים התייחסו לזעמם של הח"כים הערבים במהלך הדיון, "לא צריך להתרגש מזעקות המלחמה והקריאה לאינתיפאדה של הח"כים הערבים. אלו זעקות הקוזאק הנגזל המאפיינות את חברי הכנסת הערבים שגם כאשר נותנים להם הרבה מעל ומעבר למה שמגיע להם הם דורשים יותר".

"הכנסת החליטה אמש לתת לבדואים מתנות חינם, במשאב הכי יקר והכי חסר במדינה: הקרקע", הבהירו וציינו כי "בכל דיון משפטי שהתקיים עד היום 'הראיות' של הבדואים לבעלות על הקרקע נדחו באופן מוחלט. 'הזיקה ההיסטורית' של הבדווים לקרקע היא זיקה לאומית והטענות הקנייניות הן רק כסוי לכך. הוויכוח הלאומי הוכרע עם הקמתה של מדינת ישראל והבדואים כאזרחי המדינה היהודית צריכים לקבל פתרונות מגורים ראויים אך לא בעלות על קרקע".

"רגבים תפעל בכל כוחה במהלך הדיונים להכנת החוק לקריאה שניה והשלישית לביצוע תיקונים נדרשים בחוק שיצמצמו את נזקיו", הוסיפו.

עוד ציינו כי "נקודת האור היחידה שיש בחוק היא הקביעה, לראשונה, של מסגרת חוקית מחייבת, הן בזמן והן בעקרונות ביצוע, ששמה סוף להפקרות בנגב. בעניין הזה ייבחנו ממשלת ישראל וגורמי אכיפת החוק במעשים ולא בהצהרות".

בתום דיון סוער וקולני מאד במהלכו הורחקו מאולם המליאה כמה ח"כים מהמפלגות הערביות, אישרה אמש מליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב דחוק (43 מול 40), את הצעת החוק הממשלתית שאמורה להסדיר את ההתיישבות הבדואית בנגב.
 
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הרחיק מהאולם את הח"כים שעברו על הוראות התקנון, ואף הודיע כי יגיש היום תלונה נגדם לוועדת האתיקה של הכנסת. יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין (ליכוד) גינה את התנהגותם בחריפות: "ראינו פה התנהגות פרועה של הח"כים הערבים. בכנסת לא מתנהגים כמו בריונים. אתם מוכיחים יום יום ושעה שעה שאין לכם מקום פה". 
 
הצעת החוק הוגשה על ידי הממשלה בעקבות מסקנות הוועדה להצעת מדיניות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג ולאחר בחינת הנושא של השר לשעבר זאב בנימין בגין. בדברי ההסבר להצעה, נאמר כי "פיתוח הנגב לטובת כלל תושביו הוא משימה לאומית מן המעלה הראשונה. צריך לנקוט אמצעים יעילים כדי לאפשר לבדואים בנגב להיחלץ ממצבם בתוך שנים אחדות, ולהעניק להם את הכלים הדרושים כדי להתמודד בהצלחה עם אתגרי העתיד".