שכר הלימוד ירד בכ-40%

בישיבת סיעה מיוחדת שהתקיימה אחר הצהרים (רביעי) הודיעה סיעת 'הבית היהודי' על הוזלה משמעותית בשכר הלימוד במוסדות החינוך של הציונות הדתית.

בישיבת סיעה מיוחדת של הבית היהודי נמסר כי על פי הרפורמה החדשה, סך עלות השתתפות ההורים עבור הפעילות התורנית הנוספת, הלימודית והחברתית תוזל בכעד- 40%.

בישיבה הובהר כי סכום ההנחה יעמוד על  סדר גודל של אלפי שקלים לשנה. כך למשל אם היה נהוג לגבות מחיר גג של 12,000 ש"ח לחטיבת הביניים או לחטיבה העליונה, מהיום יגבה באלפי שקלים פחות. סכום זה ייגבה רק במקרה של קיומה של התכנית התורנית והחברתית במלואה, וקיום של התכניות באופן חלקי יקטין את תשלום ההורים באופן יחסי.

במסיבת העיתונאים הדגישו כי גם לתלמידים הלומדים במוסד חינוך המפעיל פנימייה תינתן הנחה של כעד -25% שתתבטא באלפי שקלים בחישוב הכולל. אם למשל הסכום המרבי אותו ניתן היה לגבות בפנימייה היה עד כה כ-20,000 ש"ח לשנה - סכום שכלל רכיב אחזקת תלמיד ורכיב התכנית התורנית הנוספת, מעכשיו יוכלו הפנימיות לגבות סכום גג הנמוך גם הוא באלפי שקלים. הסכומים המדויקים יושלמו בימים הקרובים ויתפרסמו בחוזר מנכ"ל רשמי מטעם משרד החינוך למנהלי המוסדות.

בנוסף לכך, במוסד בו מתקיימת פנימייה חלקית, ניתן יהיה לגבות את הסכומים ביחס להוצאה בפועל בלבד, דהיינו הגבייה המקסימלית תהיה באופן יחסי לאחוז הימים בהם מתקיימת הפנימייה. 

על מנת למנוע טעויות בגבייה ולאכוף את סכומי הגבייה, יחויב כל מוסד לפרסם להורי התלמידים הלומדים, באמצעות מכתב לביתם, וכן באמצעות אתר האינטרנט של משרד החינוך, את הפירוט המלא של היקף השעות הנוספות. הפירוט יכלול את תכנית הלימודים התורנית הנוספת,  ואת היקף הפעילות החברתית התורנית הנוספת, כגון שבתות עיון, סמינריונים, הרצאות תורניות ועוד. כמו כן יעביר כל מוסד פנימיתי את התשלום הנדרש במוסד זה עבור אחזקת תלמיד בפנימייה.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הודה לשר החינוך הרב שי פירון על "הסיוע הרב והמחויבות להוזלת שכר הלימוד, בעבודה משותפת הבאנו תוצאות חשובות לעתיד ילדינו. הבטחנו שמשהו חדש יתחיל, וקיימנו. בפעם הראשונה הבית היהודי היא מפלגה גדולה, עם כוח לשנות דברים, וכך הבאנו לביטול האפליה שפגעה באופן חמור במשפחות הציבור הדתי".

"ברור לכולם שבמיוחד בציבור הדתי, בו מספר הילדים יותר גדול פעמים רבות, הרפורמה בתשלומי החינוך חשובה שבעתיים. השינוי ההיסטורי החשוב ביותר הוא עצם ההכרה של מדינת ישראל בחשיבותו הערכית של החינוך התורני שבאה לידי ביטוי ברפורמה הזאת. אני מודה לסגן שר החינוך, אבי וורצמן, שהביא את הניסיון החברתי שלו לרווחת כל הציבור הדתי לאומי, ועמל ללא לאות על הרפורמה החשובה".

סגן שר החינוך אבי וורצמן, אמר כי כמי שעמד בראש הוועדה לבחינת תשלומי ההורים בחינוך הממלכתי הדתי במשרד החינוך, "אני רואה במהלך זה בשורה גדולה להורים. זהו תחילתו של מהלך גדול שיביא הקלה משמעותית להורים רבים שנאנקים תחת נטל התשלומים לבתי הספר. זוהי הזדמנות עבורנו לתקן את האפליה שנוצרה בתשלומי ההורים בעיקר בחינוך הממלכתי דתי".

בתגובה לדברים נמסר מפורום הממדי"ם, של הורי מערכת החינוך הממלכתית-דתית כי "זאת בשורה עם משמעות קיומית לציבור ההורים בישראל. הורים רבים קרסו עד היום תחת יוקר שכר הלימוד ואין בית שלא נפגע מהתשלומים האסטרונומיים. כעת עוד ילדים יוכלו לבא בשעריו של החינוך הממלכתי-דתי. אנו מברכים את הבית היהודי והעומד בראשו על ההצלחה האדירה. הבית היהודי קיבל הזדמנות להפסיק את האפליה כנגד תלמידי החינוך הממלכתי-דתי ולשמחתנו מימש אותה".

מנגד הזהירו אנשי פורום החינוך הדתי-לאומי, המורכב מארבעת הרשתות הגדולות- נעם-צביה, אור-תורה סטון, מרכז יב"ע ואמי"ת: "החלטה חד-צדדית של השר בנט לגבי הורדת שכר הלימוד ללא הגברת הסיוע הממשלתי למוסדות החינוך, צפויה להוביל לסגירת בתי ספר, ישיבות ואולפנות ולפיטורי מורים בציונות הדתית".

ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, אמר "אני מברך על החלטת השר בנט  וסגן שר החינוך אבי וורצמן להפחית את שכר הלימוד במוסדות החינוך של הציונות הדתית".

"כאדם שצמח במערכות החינוך ראיתי מקרוב את מצוקתם של הורים רבים שהתקשו לעמוד בנטל התשלומים הכבד. אין לי ספק שהחלטה היסטורית זו תביא לתחושת הקלה אצל עשרות אלפי הורים ותאפשר גם לאלו שעד היום לא יכלו לעמוד בתשלומים הגבוהים להצטרף למערכת החינוך המצטיינת והערכית של הציונות הדתית".