במרכז מורשת בגין התקיים אמש (רביעי) יום עיון בנושא הר הבית וזכות היהודים לעלות להר.

בכינוס אמרה שופטת ביהמ"ש העליון בדימוס, דליה דורנר, כי אין לבית המשפט הסמכות להכריע בסוגיית הר הבית וכי נושא זה לא שפיט. לדבריה, כמו שהממשלה לא בקשה מבית המשפט לדון בנושא הפצצת הכור בעירק כך אין לה הסמכות לקבוע לגבי זכויותיהם של היהודים בהר.

"בגין אמר שיש שופטים בירושלים אבל אני אומרת שיש גם מחוקקים בירושלים. לפי הכללים המנחים אותי שאני מכירה, אני יכולה לומר שלא נאסור על יהודים גם להתפלל בהר הבית", הדגישה דורנר.

עוד הוסיפה דורנר, " אומרים התנגשויות זכויות? אז אין בעיה, כל זכות תזוז קצת הצידה כדי שהיא תוכל להתקיים וכך כולם יוכלו להתפלל בהר. אתם הקהל החשוב, צריכים לדעת ולהצטרף לזה שזה לא שפיט!".

לשאלה האם מותר לעלות להר הבית השיב הרב דוד סתיו, "מי שמופקד על קביעת הכללים בהר הבית הם הרבנות הראשית. צריך להפקיד את השאלה הזו בידי הרבנות הראשית לישראל ולא בידי הפוליטיקאים ולא בידי אחרים".

עוד הוסיף הרב סתיו, "כי כאשר הציבור עולה להר הוא עולה כי הוא רוצה להפגין או להראות שהוא יכול ולצערי, במדרגה הרוחנית כדי לעלות להר, יש לנו כברת דרך".

ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, אמר כי "צודק הרב סתיו כי יש לתת לרבנות לפסוק ואני מקווה שהרב סתיו אם יבחר יקדיש זמן לשאלה זו ויקיים דיונים בנושא. ראש השב"כ וראש המחלקה היהודית אמרו לי שאם לא יעלו יהודים להר, אנו נאבד את האחיזה בהר הבית. בעבר נקראתי לראש השב"כ והוא נתן לי על הראש שאם לא נעלה להר לא נוכל לעמוד ולהיאחז בהר הבית. לפני חודשיים אמר לי ראש המחלקה היהודית שהוא מתגבר את הכוחות בהר והוא לא מבין למה יהודים לא עולים. אם בכירים מהשב"כ אומרים זאת אז מי אני שאתווכח? ערבים עושים את צרכיהם על ההר ומשחקים כדור-רגל, זהו חוסר מודעות של מנהיגי המדינה".

עוד הוסיף הרב מדן, כי "אני מוכן להגיע להסכם עם נשות הכותל אם יגיעו איתי להסכם על הר הבית. אבל אני לא מוכן שיבנה בית המקדש כי אם הוא יבנה, הבחירות לכהן הגדול יהיו כמו בחירות... אני לא רוצה לומר כמו מה...".

ראש מרכז מורשת בגין הרצל מקוב אמר, כי "הר הבית הוא שורש ליבו של עם ישראל ומושא הגעגועים לציון במשך דורות. על מדינת ישראל למצוא את הדרך להשיב את ריבונותה להר תוך שמירה על קיום הפולחן המוסלמי במקום".

לדבריה של השופטת דורנר השיב מקוב: "יש אכן לברך על הכרת השופטת דורנר כי יש לכבד את כלל הזכויות וכל זכות תזוז מעט הצידה, וכן יש לברך על הקביעה שהעניין מסור בידי הממשלה והכנסת ועליהם להתכבד ולהחליט".