ארכיון: אסירים בטחוניים
ארכיון: אסירים בטחונייםצילום: פלאש 90

שחרור מבוקר / ח"כ עֹמר בר לב, אל"מ במיל', סיעת העבודה

החזרה לשולחן המשא ומתן והגעה להסדר עם הפלשתינים היא אינטרס ישראלי שיסייע לשמור על החזון הציוני. זוהי מטרת-העל ולפיה יש לפעול מתוך רצון לשמור על מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, ואל לנו לשכוח זאת בכל צעד שאנו עושים.

באופן קונקרטי, אין ברירה אלא לקבוע סדר עדיפויות בין נושאי-על אסטרטגיים ובין נושאים טקטיים חשובים ואפילו כואבים ככל שיהיו. לכן, כדי להתקדם אל עבר היעד האסטרטגי של מדינה יהודית ודמוקרטית, צריך לעשות מהלך שמצביע על הכיוון ועל הכוונה. לשם כך יש להתנהל כמו במשחק שחמט מורכב – לעיתים בשביל להגן על המלך צריך להקריב את הרץ, או אפילו את הצריח.

על כן אני בעד שחרור מבוקר של אסירים ביטחוניים אשר אינם בגדר סיכון ממשי, על פי הערכות גורמי הביטחון הרלוונטיים.

ברצוני לפנות דווקא אל ציבור המתנחלים, שהוא ברובו ציבור ערכי וציוני, ולומר שהציונות מאז ומתמיד הייתה מבוססת על יוזמה, על יצירתיות ועל נכונות לקחת סיכונים למען הגשמת החזון. וכך עלינו גם לפעול בנושא ההסדר המדיני, למען עתידו של המפעל הציוני.

עוול מוסרי וביטחוני  / מאיר אינדור, יו"ר אלמגור – ארגון נפגעי הטרור

עצם העובדה שהפלשתינים דורשים שחרור רוצחים כתנאי לשלום מראה עם מי יש לנו עסק. הרש"פ בנויה מאנשי טרור, ולכן שחרור רוצחים הוא הדרישה הראשונה שלהם.

במקום שארגון אלמגור ייאבק בנושא, ראש הממשלה היה צריך להפוך את הדרישה הפלשתינית לשחרור רוצחים לדגל הסברה. בהסכמי אוסלו אפילו רבין סירב לשחרר רוצחים שיש להם דם על הידיים.

שחרור מחבלים הורס את כושר ההרתעה. הטענה שיש אין-סוף מחבלים אינה נכונה. יש מספר מוגבל של אנשי טרור שמוכנים לקחת נשק ביד או להתאבד. ברגע שנוציא את המחבלים מהכלא נחדש במו ידינו את הטרור. כבר ראינו עלייה בטרור מאז עסקת שליט, ובזמן האחרון יש עשרות פיגועים מדי חודש, בעיקר באיו"ש.

שחרור מחבלים גם מגדיל את העוול המוסרי והמשפטי כלפי הנפגעים. יש כאן פגיעה בנורמות הבסיסיות של מדינה מתוקנת, שומרת חוק, שלפיהן מי שפוגע מקבל את עונשו. זאת ועוד, שחרור מחבלים פוגע ברגשותם ובבריאותם של נפגעי הטרור ובני משפחותיהם. גם ככה קשה להם האובדן, והתחושה שגם הצדק לא נעשה עם המחבל היא קשה מנשוא.

אני מוסיף כאן פנייה אישית לראש הממשלה נתניהו: אתה שילמת כבר לפלשתינים יותר מכל ממשלה אחרת, כולל מחבלים עם דם על ידיהם. אל תוסיף חטא על פשע.

בלי תנאים מוקדמים / ח"כ מירי רגב, סיעת הליכוד, יו"ר ועדת הפנים

התשובה שלילית. כמו שאמרתי בעבר, כל משא ומתן עם הפלשתינים צריך להתחיל בלי תנאים מוקדמים. בל נשכח שמדובר באסירים ביטחוניים שרצחו ופעלו בשם הטרור. לא מגיע להם שום פרס. להפך, צריך להחמיר את התנאים שלהם בכלא. יש להם תנאי אח"ם. כיו"ר ועדת הפנים, האחראית על כל מערך הכליאה בישראל, אני מתכוונת לבקר בבתי הכלא כדי ללמוד מקרוב את התנאים שלהם, ולוודא מה הם מקבלים ומה לא. מדינת ישראל אינה יכולה להמשיך להשתמש בדלת המסתובבת כלפי אותם אסירים ביטחוניים.

עלינו להעביר מסר ששלום לא עושים בשחרור אסירים ובמתן קרקעות של המדינה, אלא במשא ומתן ישיר בלי תנאים מוקדמים. המסר שלנו צריך להיות שמדינת ישראל שייכת ליהודים וכי כל הסכם יהיה מתוך ראיית האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של מדינת ישראל.

לא מכבר היינו עדים לפגיעה באינטרסים שלנו בכך שראש הממשלה הפלשתיני החדש ביקר בהר הבית ואמר שכל החלק המזרחי של ההר שייך לפלשתינים. אלו אמירות שאינן מקובלות עליי, ואמרתי זאת לראש הממשלה. למדינת ישראל יש ריבונות על הר הבית, והיא צריכה לממש את זאת במתן זכות לכל יהודי להתפלל שם, כשם שכל מוסלמי או נוצרי יכול להתפלל במקומות הקדושים לו.

תשובות הגולשים:



שגיאה כפולה / דוד ששון, באר שבע 

ודאי שלא. עד היום לא ראינו שמשא ומתן עם הפלשתינים הביא טוב לעם ישראל, וכן ראינו ששחרור אסירים פלשתינים לא גרם טוב לעם ישראל. שילוב של שני הגורמים האלה עוד יותר מסוכן.

לשחרר את כ-ו-ל-ם / אבנר א. ראם, ירושלים

אם מדובר בכל האסירים הפלשתינים הכלואים עוד מלפני יישום הסכמי אוסלו, לדעתי התנאי לשחרורם צריך להיות שחרור יתר האסירים בעלי אותו הוותק בבתי הכלא הישראליים. וכן שארה"ב תשחרר את האסירים בעלי אותו הוותק הקשורים לסכסוך הישראלי-פלשתיני, ושדרום אפריקה תשחרר את כל האסירים הכלואים מלפני הכתרתו של מנדלה.