נהג צעיר
נהג צעירצילום: פלאש 90

תלמידי נהיגה צעירים שיעברו בהצלחה את המבחן המעשי (טסט), יחויבו, החל ממחר לנהוג עם נהג מלווה במשך שישה חודשים.

במסגרת תוכנית רישיון הנהיגה המדורג שיזם שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ניתן ממחר להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל 16 וחצי, ולגשת לראשונה למבחן הנהיגה המעשי בגיל 16 ותשעה חודשים, במקום בגיל 17 כיום.

התוכנית החדשה מחייבת כל נהג צעיר שגילו מתחת לגיל 24, לנהוג עם נהג מלווה במשך שישה חודשים. בשלושת החודשים הראשונים יתבצע הליווי ביום ובלילה, ובשלושת החודשים האחרונים תחול חובת הליווי בלילה בלבד.

משך הליווי יעמוד על 50 שעות לפחות מהם 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו- 15 שעות נהיגה בלילה. הליווי בשעות הלילה יתבצע בין השעות 21:00 בלילה עד 06:00 בבוקר למחרת.

על פי התוכנית נהג שיעבור בהצלחה את המבחן המעשי יקבל היתר נהיגה לתקופה של שישה חודשים. היתר הנהיגה מתנה חובת ליווי של נהג מלווה למשך כל תקופת ההיתר. בתום תקופת הליווי לאחר קבלת הצהרה אישית חתומה על ידי הנהג והמלווה על ביצוע 50 שעות הליווי הנדרשות, ינפיק משרד התחבורה לנהג החדש רישיון נהיגה קבוע מפלסטיק, עד תום תקופת נהג חדש.

השר כץ ציין כי לתקופת הליווי יש השפעה חיובית ביותר על התנהגותו של הנהג וקרא לנהגים הצעירים לנצל את תקופת צבירת הניסיון כדי להכיר את הכביש ולשפר את מיומנות הנהיגה שלהם. "הארכת תקופת הליווי לשישה חודשים עשויה לצמצם את מעורבותם של צעירים בתאונות הדרכים. מהנתונים עולה כי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים בהרבה מצעירים שעברו תקופת ליווי." הוסיף כץ.

יצויין, כי משרד התחבורה החל לפני כשבועיים במסע הסברה נרחב על הרישיון המדורג וחובת הליווי, הכולל פרסום בכל אמצעי המדיה השונים. ממחר יכלול הפרסום גם תשדירים בערוצי הטלוויזיה השונים.