נכנס לאונסקו. מכלול רוטשילד
נכנס לאונסקו. מכלול רוטשילדמוזיאון ישראל

כתב היד העברי המפואר "מכלול רוטשילד" הנכלל באוספי מוזיאון ישראל בירושלים נכנס למאגר של אתר "זיכרון עולם" של אונסקו לשנת 2013. כך הודיע ארגון אונסקו בימים אלה.

ההכרזה מקבלת משנה חשיבות בהיותה מסמנת את הפעם הראשונה בה זוכים שני מוסדות ישראלים (יחד עם דפי העדות של "יד ושם") להיכלל באתר החשוב. "כבוד גדול הוא לנו שמכלול רוטשילד מאוספי מוזיאון ישראל נכלל באתר "זיכרון עולם" של אונסקו", אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל המוזיאון, המוסיף ואומר כי "זהו אולי כתב היד המאויר המעולה ביותר  ואחד האוצרות הנדירים באוספינו".

"מכלול רוטשילד" נוצר בצפון איטליה בשנים 1480-1460 לערך, באחד מבתי המלאכה הנודעים באיטליה של אותה תקופה. האוסף הייחודי, מהמפוארים שבכתבי-היד העבריים המאוירים, מכיל שלושים ושבע יחידות טקסט של ספרי קודש ותפילה, פירושים ומדרשים, ספרי הלכה, מוסר ופילוסופיה יהודית, חיבורים באסטרונומיה, אגדות היסטוריות ועוד.

המכלול מונה 946 עמודים. כמעט כל אחד ממאות העמודים מעוטר. יחד יוצרים עיטורים אלה את המגוון הגדול ביותר של איורים שניתן למצוא בכתב-יד אחד.

"מכלול רוטשילד" הוא כתב היד העברי היחידי מסוגו בעולם ואף נשתמר בשלמותו ובמצב מצוין במשך מאות השנים. כתב היד היה שייך לספריית משפחת רוטשילד ומכאן שמו. עקבותיו אבדו במלחמת העולם השנייה ומקץ שנים הוא שב ונתגלה כשהוצע למכירה בניו-יורק. הנדבן ג'יימס א' דה-רוטשילד, הבעלים הפרטי האחרון של כתב היד, שהבין את חשיבותו הלאומית והבינלאומית, תרם אותו למוזיאון ישראל בשנות הקמתו הראשונות.

מאגר 'זיכרון עולם' של אונסקו נוסד בשנת 1955 והוא כולל כ-300 פריטים ואוספים נבחרים וייחודיים מרחבי העולם. המפעל נועד להעלות את המודעות הבינלאומית לחשיבות השימור והנגישות לאוספים בעלי חשיבות לעולם כולו.