טובים השניים?
טובים השניים?צילום: פלאש 90

אישה חילונית ממרכז הארץ שנישואיה עלו על שרטון החליטה לפנות לעו"ד בבקשה להגיש תביעה בבית משפט לענייני משפחה, ובחודש אוקטובר 2007 חתמו בני הזוג על הסכם בבית המשפט.

הבעל פתח במקביל תביעה לשלום בית, והאישה שהאמינה כי לא נותר כל סיכוי לנסות מחדש, פתחה תיק לגירושין בדצמבר 2007 בבית הדין הרבני האזורי ברחובות.

"במהלך פתיחת תיק הגירושין מומש הסכם הגירושין בינינו, עברתי להתגורר עם הבת המשותפת שלנו במקום אחר, וי' (הבעל) נשאר לגור בדירה המשותפת". באותו הזמן החלו להתקיים דיונים בבית הדין הרבני, כאשר נערכה הפנייה ללשכות הסיוע ולפסיכולוגית בכדי שיתנו חוות דעת מקצועית האם יש עתיד לקשר. חוות הדעת קבעה כי הצדדים צריכים ללכת לגירושין כששלום בית אותו רצה הבעל כלל לא עמד על הפרק.

לאורך כל ההליך הצהירו הבעל ועו"ד שייצג אותו כי לא יקרה מצב שבו האישה תהיה מסורבת גט או עגונה.

במאי 2010 נפסק כי הבעל מחויב לתת גט לאשתו. ביוני היה זימון לסידור גט, אך הבעל לא הגיע. החלה שרשרת תירוצים של אי הגעות ובתי הדין החלו במתן צווי הגבלה כלפי הבעל. כשהדיינים ביקשו מהבעל את כתובתו הוא סירב, ובית הדין איים עליו בקנס כספי. הבעל הגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול אך זה נפל, כשהחיוב בגט עומד בעינו.

"יום אחד י' פשוט נעלם, הוא לא הגיע לדיונים שנקבעו", מספרת האישה. התיק הועבר מיידית בדצמבר 2011 לאגף עגונות שבהנהלת בתי הדין הרבניים, בראשותו של הרב אליהו מימון. הרב מימון מינה חוקר פרטי בניסיון להתחקות אחר עקבות הבעל, אך ללא הועיל. לאחר הערכת מצב הוחלט להעביר את התיק לטיפולו של חוקר בכיר יותר שיביא את הפרשה לסיומה בהקדם.

לאחר מספר חודשים עלה החוקר על עקבות הבעל כשהצליח לאתרו בפורום של גברים המוצאים מזור בשיתוף צרותיהם האחד עם השני. כשהצליח לאתר את כתובת מגוריו נעצר הבעל והובא למחרת בפני בית הדין במעמד האישה.

אלא שבשלב זה היה נראה כי הסיפור אינו הולך להסתיים - הבעל שלכל אורך התהליך הצהיר כי אשתו לא תהיה מסורבת גט או עגונה הפך את הקערה על פיה וסירב לתת לאשתו גט. הדיינים פסקו להכניסו מייד לכלא, כשלאחר שבוע יזומן שנית לבחון האם מוכן הוא לתת את הגט.  אך ללא הועיל, הבעל שישב במשך 21 יום בכלא ויצא לאחר כל שבוע למתן גט, נשבר לבסוף ונתן לאשתו את הגט המיוחל.

"היו הרבה מאוד ניסיונות שכנוע של בית הדין לגרום לו להביא את הגט אבל הוא סירב. הרגשתי כאילו הדיינים לקחו את התיק שלי כפרויקט אישי. במשך שעות ארוכות ישבו הדיינים ודיברו אל ליבו, למרות שהוא התיש אותם וסירב לשתף פעולה", מספרת האישה.

"תמיד הייתה אוזן קשבת בבית הדין, נוצר קשר מאוד חזק איתי כאילו אני הבת שלהם, הם הבינו את המצוקה שלי. השנה מלאו לי 40, אני עם ילדה אחת וחולמת על אחת נוספת".

מנהל אגף עגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון, אומר כי "אגף עגונות בהנהלת בתי הדין פועל ללא לאות במשך 24 שעות ביממה בארץ ומחוצה לה באמצעים יצירתיים ובתוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. איננו מרפים משום מקרה גם המורכב ביותר, ובסיכומו של עניין הנתונים מראים כי ישנה עלייה של כ-50% במספר תיקי העגינות שהסתיימו בהתערבות האגף".

"מניסיוני אני יודע שרגע מתן הגט הוא רגע משחרר לא רק עבור האישה העגונה אלא גם עבור הבעל שנאלץ פעמים רבות להיחבא ולחוש תחושת נרדפות כל זאת ללא סיבה. לסיכומו של עניין, במוקדם או במאוחר כל הבעלים מאותרים ומעניקים גט לנשותיהם. אני קורא למי שעדיין לא מצא את הדרך לסיים את נישואיו הכושלים ליצור קשר עם האגף ואנו נסייע לו להסדיר את העניין בצורה מכובדת", הוסיף הרב מימון.