השריפה בכרמל
השריפה בכרמלפלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (רביעי) באסון הכרמל והדיון הטעון בו נכחו גם בני משפחות הנספים הפך סוער וקשה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הדגיש כי רבי קומות למגורים ולמשרדים, עלולים להפוך למלכודת מוות ולאסון לא-פחות קשה מאסון בכרמל, ובבתים משנות ה-60 וה-70 מתגוררות לא פעם משפחות חלשות, שאין בכוחם לרכוש אמצעי בטיחות נגד דליקות.

כהן הורה למנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, רותם פלג, לחשוף בוועדה את התחקיר המבצעי לאסון, ולנמק מדוע קצינים בכירים, שבדו"ח המבקר נאמר במפורש כי כשלו וטעו טעויות חמורות של שיקול-דעת ופיקוד, קודמו בתפקידם. בדיון טענו חלק מהמשפחות השכולות, כי חשפו ניסיונות וראיות לשיבושי חקירה ע"י קציני משטרה בכירים, וכי המחלקה לחקירת שוטרים, שאליה הועבר החומר – התעלמה מחומר הראיות. כהן ביקש מהמשפחות להעביר אליו את הראיות – והוא יקיים דיון עם מח"ש בעניין. כהן אף מזהיר כי אם יתרשם שהמשטרה איננה פועלת למיצוי הדין עם הקצינים שכשלו – הוא יקדם הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון. ישיבה נוספת של הוועדה, תדון כבר בשבוע הבא בכיבוי האווירי, וישיבות נוספות, צפויות בהמשך.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, ציין כי במשרדו ניתנה תשומת לב מיוחדת לאסון וחוקרים רבים עסקו בבדיקתו. המשנה למנכ"ל המבקר, שמואל גולן, הוסיף כי המשטרה תפקדה בצורה לקויה באסון, ומחויבת היום לערוך תרגולות והיערכות מחודשת.

ניצב (בדימוס) זאב אבן חן, לשעבר ראש אגף החקירות במשטרה, ששכל את בתו טופז באסון, הוסיף כי "אנשים הלכו כי קיבלו פקודה מהמדינה ושילמו על כך בחייהם, והמדינה לא מצאה לנכון לברר מי אשם במחדל. לא נבדקה ההתנהלות מסביב לאוטובוס, ולבד היינו צריך לאסוף ראיות. חשפנו הוכחות להפקרת פצועים ושיבוש ראיות ע"י מפקד המחוז הצפוני רוני עטיה".  לדברי אבן-חן, "לא-לחינם מפכ"ל המשטרה והשר אהרונוביץ', שקידמו את ניצב עטיה, בחרו לא להגיע לדיון". ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) הוסיפה כי "קול דמי אחינו זועקים אלינו מן האדמה. הדו"ח מדבר בבירור על כך שהיו מחדלי פיקוד וטעיות קשות, כולל שיבוש הליכי חקירה ע"י קצינים בכירים, ולא ייתכן שהקצינים הללו קודמו בתפקיד, לא נשאו באחריות-אישית, ואיש איננו נותן על כך את הדין".  גם ח"כ דוד צור (התנועה), ניצב בדימוס, הוסיף כי אסור להשאיר שאלות שלא נענו, ואילו ח"כ משה מזרחי (העבודה), גם הוא ניצב בדימוס ציין כי "הרשויות פעלו בחידלון גמור".

מנכ"ל המשרד לביטחון-פנים, רותם פלג, סיפר כי עד-כה גויסו 500 כבאים חדשים, נכנסו לשרות 89 כבאיות חדשות ו 36 נוספות בהליכי רכישה, נרכש ציוד מיגון רב, והוחלף מערך הקשר.. בתכנון, הקמת 130 תחנות-כיבוי חדשות.

צביה ריבן, שאיבדה את בנה אלעד, אמרה כי "אין ספק שהיתה התרשלות של בעלי תפקידים בזמן האסון, והוא חייב לשמש אבן-דרך בתרבות הציבורית בארץ של לקיחת האחריות". שולמית פינטו, שבתה אושרת נספתה, הוסיפה כי בתה גססה במשך 20 דקות, ואיש איננו נותן את הדין מדוע לא הובאו למקום גורמי הצלה. רב טפסר שחר איילון, נציב הכבאות וההצלה, טען כי גיוס הכבאים איטי מדי, וכי זמן התגובה לשריפה, כ- 9 דקות, ארוך מדי. הוא הביע דאגה ממצבם של מבנים ישנים, כ-380 אלף בארץ, בהם אין שום אמצעי מיגון. לדבריו, גם בניין חדש, המצויד באמצעי התראה וכיבוי, מוזנח במשך השנים עד שאמצעים אלו אינם יעילים עוד, אך כיום אין לכבאות סמכות חוקית לסגור אותו.