עישון סיגריה
עישון סיגריהפלאש 90

בג"ץ דחה את העתירה שהגישו חטיבת מפיצי הסיגריות במכונות אוטומטיות בלשכת המסחר תל-אביב והמרכז ו-13 מפעילי מכונות נוספים נגד החוק האוסר הצבת מכונות אוטומטיות לממכר סיגריות.

נזכיר כי בעתירה ביקשו העותרים לבטל את תיקון מס' 6 ל"חוק הגבלת הפרסומת והשיווק למוצרי טבק לעישון, התשמ"ג-1983" האוסר כליל על הצבת מכונות סיגריות החל משנת 2014, זאת בשל פגיעתו לטענתם בחופש עיסוקם ובקניינם של בעלי מכונות הסיגריות.

בעתירתם דרשו עוד מפיצי הסיגריות להשעות את תקנות הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (איסור הצבת מכונות למכירת מוצרי טבק בקרבה למוסדות חינוך) (הוראת שעה), התשע"א-2011 האוסרות על הצבת מכונות סיגריות ברדיוס של קילומטר מבתי ספר ומוסדות חינוך, המסכלות למעשה את הוראות התיקון לחוק, שקבע כי האיסור על הצבת מכונות לממכר סיגריות ייכנס לתוקפו רק בינואר 2014.

שופטי בג"ץ, הנשיא אשר גרוניס, השופטת אסתר חיות והשופט נועם סולברג, ציינו כי החוק אומנם פוגע בזכות החוקתית לחופש העיסוק, אולם איננו פוגע בזכות הקניין כפי שטענו העותרים.

למרות הפגיעה בחופש העיסוק, שהוא זכות חוקתית המעוגנת בחוק יסוד, קבעו השופטים כי החוק חוקתי משום שהפגיעה היא מידתית ונועדה לתכלית ראויה של מניעת נגישות קטינים למוצרי טבק וצמצום השימוש במוצרי טבק בכלל האוכלוסיה.

השופט גרוניס ציין עוד, כי גם ההצעות החלופיות למניעת שימוש קטינים במוצרי טבק נבחנו, אולם התברר כי הניסיון במדינות אחרות מלמד שמדובר באמצעים מועילים הרבה פחות.