ההתיישבות בגוש קטיף היתה כישלון

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) התייחס היום (רביעי) במליאת הכנסת לציון יום השנה השמיני לגירוש מגוש קטיף שהתקיים אתמול בכנסת.

"הייתי כאן אתמול ונרשמתי לדבר. לא דיברתי, אבל אני מוצא היום צורך, כיוון שלמיטב שיפוטי פגעו פה גם בחיילי צה"ל" אמר שטרן והוסיף כי הוא מציע "להוציא את חיילי צה"ל מחוץ לסיפור הזה של ביצוע החלטות מדיניות. גם אני הייתי שמח אם המשימה היתה מוטלת על אחרים. אני הייתי שם ואני אומר לכם גם היום: לא רק מילאתי פקודות. ראיתי את כאב המתיישבים, אני אפילו גאה שהייתי שם והיה לי את הזכות לגרום לכך או לתרום לכך שלא תהיה שם מלחמת אחים".

הוא ציין כי חלק מהלקחים שלו מתכנית ההתנתקות "זה גם הטיפול במתיישבים. אני מודה שכשהייתי שם, אם הייתי יודע לאן מתפנים המתיישבים ולאיזה תנאים קשים, עדיין הייתי ממלא את הפקודות, אבל היה לי הרבה יותר קשה, בהיבט הזה".

"אני מצדיע למתיישבים שהיו שם", סיפר שטרן והסביר, "הם לא ביזו את חילי צה"ל, הם התנהגו בכבוד רב, היו שם אחרים שביזו את חיילי צה"ל. אני מצדיע להם יותר על היכולת שלהם לקום, להקים יישובים, לבנות את ארץ ישראל מחדש. אני הצעתי אז להקים להם יישובים בנגב, ובשטחי עדיפות לאומית. לצערי הרב, הרשויות המוסמכות התחמקו מהעניין".

שטרן עשה בנאומו הבדל בין ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון לבין ההתיישבות היהודית ברצועת עזה, "אני חושב שסיפור ההתיישבות ביהודה ושומרון בגושי ההתנחלות – תרצו בעפרה - זה סיפור הצלחה גדול, אבל אני חושב שסיפור ההתיישבות בגוש קטיף הוא סיפור כישלון - גם של התנועות המיישבות, גם של הרוח הרוצה ליישב".

"מה שאני מציע לעמיתי, שלצד הכאב ולצד לימוד הלקחים על דרך קבלת ההחלטות הפוליטיות – שיש לי גם מה להעיר עליהן, נזכור גם כולנו לא רק את כאב ההתנתקות, לא רק את השיפוט של התוצאות שלה היום, ואני לא בטוח שאנחנו כולנו חושבים אותו הדבר, אלא גם נזכור את משמעות ההחלטות. מוכרחים לקחת אותם בחשבון, ובהיבט הזה, סיפור ההתיישבות בגוש קטיף הוא לא בדיוק סיפור הצלחה של החברה הישראלית מראשיתו ועד סופו".

בתגובה לדברים אמר ח"כ זבולון כלפה כי "ההתיישבות במדינת ישראל מעולם לא נבחנה לפי כמות האנשים שבה ובוודאי לא כאשר מדובר באזור שבמשך שנים ניכרות סבל מטרור ואף על פי כן ולמרות הכל היישובים רק התפתחו וגדלו (בניגוד אגב ליישובים הסמוכים מהצד השני של הקו הירוק - שלא התפתחו ולא גדלו). לכן האמירות הללו על כישלון אינן במקום".

"תחושתי היא שלחבר הכנסת אלעזר שטרן יש משהו נגד המגזר הדתי לאומי שעומד בחוד החנית בתחומים רבים במדינת ישראל ומשמש מקור לגאווה. אני מציע לח"כ שטרן לעסוק בדברים שהוא מבין בהם".