מדייק פעמיים. סלומיאנסקי
מדייק פעמיים. סלומיאנסקיפלאש 90

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) קרא אחר הצהריים (חמישי) לעצור את הפרצות כלשונו, בגדר המס של ישראל.

ועדת הכספים דנה היום בפרק המיסים בחוק ההסדרים, שבו נדון שינוי במדיניות הפטורים ממיסים לתושבי חוץ.

מנהל רשות המיסים, משה אשר אמר בדיון כי "מיליארדים מנוהלים בישראל בחשבונות נאמנות של תושבי חוץ, שנהנים מהטבות מס וכך גם ישראלים המנהלים עבורם את החשבונות". השינוי המוצע נועד לצמצם את הגדרת הנאמנות במקרה שהיוצר שלה הוא תושב חוץ, כך שגם הנהנים מחשבון הנאמנות הם תושבי חוץ לצורך הטבות מס.

סלומיאנסקי הוסיף, כי "חרף דברי נציגי רשות המיסים, הכנסנו שינויים לסעיפי החוק, על-מנת שיחד עם המטרה של מניעת פרצות מס, לא נפגע בהשקעות בישראל". עוד אמר, כי "במיוחד היום, יש חשיבות רבה מאוד בהעמקת הגבייה ומיגור תופעות של מקלטי מס, מה שבסופו של דבר יתבטא בהפחתת הצורך בהעלאות מיסים לכלל הציבור".

ח"כ ראובן רבלין (הליכוד ביתנו) אמר כי "הדיון בתיקון החוק היה צריך להיעשות ממזמן אך גם עתה, אין זה נכון לשלב את הנושא הזה בחוק ההסדרים אלא בהליך חקיקה נפרד שיאפשר טיפול ראוי בכל השינויים הנדרשים".

משה אשר הסביר לוועדה, כי "תופעת החזקת כספים בנאמנות הפכה לתעשייה שמגלגלת מיליארדים בעוד המדינה אינה נהנית מהם עקב הטבות המס הרבות הקיימות גלבי חשבונות מסוג זה, במיוחד כשמדובר בנאמנות של תושבי חוץ".

לדבריו, "הסיבות לשימוש בנאמנות הן מגוונות ובכללן, הניסיון להעביר עושר בתוך המשפחה מדור לדור, לדאוג לטובת ילד, לעיתים עקב סכסוכים בתוך המשפחה, אך יש גם סיבות הנובעות מענייני מיסוי. חשבונות נאמנות, פירושו של דבר, שמישהו מנהל כספים של אדם אחר. זה כל הזמן של הבעלים והכסף יכול לחזור אליו בכל רגע. למעשה הוא הנאמן שלוח של הבעלים. כלומר, כסף המנהל עבור אחרים. מדובר בנכסים גדולים מיליוני דולרים לעיתים מאות מיליוני דולרים ואף יותר מכך. לפעמים כדי להימלט ממס, מס ירושה במדינת התושבות וכד'. הרכוש כבר לא בידך ואז מתגברים על מס ירושה". 

"אך לא רק בכסף מדובר" ציין אשר, "אלא גם בהעברת נכסים. כיום, תושב ישראל המחזיק בנכס נדל"ני שניתן לו מאת תושב חו"ל, מחויב בתשלום מס על הפירות של הנכס, קרי מעליית הערך הנכס בעת מכירתו, מרווחים בגין השכרתו וכד'. אך במקרה שתושב החוץ, שהוא בעל הנכס, מעניק נכס נדל"ני שברשותו בתחומי ארה"ב באמצעות נאמנות, עפ"י החוק הקיים, תושב ישראל שמקבל את הנכס יהיה פטור ממס".

יצוין כי על מנת לסגור את הפרצות, סעיפי החוק המוצע קובעים שההגדרה של נאמנות תושבי חוץ, תוגדר מעתה "נאמנות שבשנת המס כל יוצריה וכל הנהנים בה הם תושבי חוץ".

נציגי לשכות עורכי הדין ורואי החשבון הביעו התנגדות לשינויים המוצעים. נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד מאיר לינזון, ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, אמר כי "מדובר בעושר יהודי אגדי; טריליוני דולרים, שלמחזיקים בהם יש דור שני או שלישי בישראל. משפחות אולטרה עשירות ואנחנו רוצים שהם יעבירו כספים לישראל 'מעל השולחן' וכמובן שהכספים הללו יישארו בישראל".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) דחה את מרבית טיעוניהם של נציגי הלשכות לאחר שקראו לחברי הכנסת שלא לאשר את השינויים המוצעים בחוק ואמר: "אני מכיר את הטיעונים. אף פעם לא ראיתי גורמים שמייצגים גופים עשירים, בארץ או בחו"ל, שמודים שצריך להטיל מיסים. אני גם לא מצפה וברור לי כל אחד מה המקצוע שלו. אף אחד לא עובד חינם ובהיבט הזה, משלמים לי מכיוון שונה ממה שמשלמים לכם. אני מייצג את הציבור שנושא בנטל כבד של מיסים ועליי ועל חברי לדאוג שיתקיים איזשהו שוויון, לפחות שכול החייבים ישלמו מס".