ללמד 'בינו לבינה' ל"דור האח הגדול" - מסובך

דור תכניות הריאליטי חשוף לתכנים בעייתיים ומנוגדים לערכי הצניעות הבסיסיים של ההלכה. מה ובעיקר איך נכון ללמד סוגיות צניעות.

שמעון כהן , א' באב תשע"ג

ללמוד ללמד
ללמוד ללמד
מתוך הכנס

סוגיה שמטרידה מורים ומחנכים רבים במגזר הדתי היא שאלת הדרך בה נכון וניתן ללמד ילדים סוגיות שבינו לבינה על פי רוח היהדות.

השאלה מתעצמת לנוכח חשיפת ילדי ונוער הדור הזה לתכנים בעייתיים במדיות השונות, אינטרנט, טלוויזיה ולמעשה כמעט בכל מקום במרחב הציבורי. בשבוע שעבר התקיים כנס מיוחד בניצוחה של מכללת אורות ישראל, ובמרכזו ניסיון לתת למחנכים ומורים כלים להתמודדות עם הסוגיה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרבנית נעמי שחור, רכזת התמחות תנ"ך במכללה, שסיפרה על הכנס בו נטלה חלק מרכזי.

הרבנית שחור מציינת כי הצורך בלימוד הסוגיה וההיערכות אליה נובע מלימוד תורה בכיתות ז', והעיסוק בסוגיות בספרי בראשית וויקרא. בבראשית נתקלות תלמידות בסוגיית בריאת האישה, זוגיות ומשפחה וכך גם בלימוד בספר ויקרא שם עולות פרשיות כ'אישה כי תזריע' ואיסורי העריות. לדבריה מורים רבים שהתקשו להתמודד העדיפו להעתיק את החומר הנלמד בכיתה י"ב וללמדו בכיתה ז', וזאת מבלי לקחת בחשבון את הבדלי הגילאים, התפיסה, ההבנה והצורך להתאים את הדברים באופן דידקטי המותאם לגילאים הרכים יותר.

לנוכח זאת קיימת חובה להרחיב ולעסוק גם בפן הדידקטי המלווה את הלימודים ולא רק בחומר הנלמד עצמו. כיוון שכך הובאו בפני הסטודנטיות המשתתפות בכנס מרצים שאינם אלא מורים ומחנכים המתמודדים ביום יום עם המורכבות שבהעברת התכנים הללו.

הרבנית שחור מדגישה כי בכנס הוצגו דרכים ללימוד ומתן כלים להתמודדות אך לא נקבעה חובה ללמד את החומרים המדוברים, שכן אם ללמוד את החומר ואם לאו זו אמורה להיות החלטה של כל בית ספר בפני עצמו, בהתאם לאווירה הקיימת בו, לדרישות ההורים ולפרמטרים נוספים.

עוד היא מציינת כי על המורות להכיר את התכנים שאליהם נחשפים ונחשפות התלמידים והתלמידות. אין הכוונה שעליהן להיחשף במשך שעות ארוכות של צפייה לתכניות טלוויזיה כדוגמת 'האח הגדול' ו'הישרדות', אך עם זאת יש להכיר את הדברים ולדעת כיצד להתמודד עם שאלות ותחושות העולות אצל בני הנוער הנחשפים לתכניות הללו ודומותיהן. "צריך להיות רגישים למה שקורה בשטח, ולא רק להביא את הפסק של אסור ומותר. צריך לשדר לתלמידות שאנחנו כאן כדי לעזור וכדי לענות על שאלות".

עוד מוסיפה הרבנית שחור ומציינת כי מעמדה של המורה לתורה יכול להיות משמעותי ביותר עבור תלמידה, בהיותה מורה הצינור דרכו מועבר החומר בטהרה. מתוך כך המורה עצמה הופכת מקור לקבלת תשובות ולדיון אישי עם תכנים אחרים שעימם נפגשים. הרבנית שחור מציינת כי לא פעם למורות אין הידע או  הנוחות לדון בנושאים הללו, אך עם זאת חשוב שתהיה להן היכולת להכווין את התלמידה השואלת אל המקום בו תוכל לקבל מענה לשאלות ותהיות.