כיתה תלמידים
כיתה תלמידיםפלאש 90

בספרו החדש 'בפי תהילתך' בוחן ד"ר ראובן מאמו את גישתם של גדולי ישראל לאורך הדורות לסוגיית החינוך, ומגלה כי למעשה המתודות הגדולות והמחקרים המעמיקים בתורת החינוך מיושמים ומוזכרים אצל גדולי היהדות כבר לפני מאות שנים.

בראיון ביומן ערוץ 7 מספר ד"ר מאמו, מבכירי מערכת החינוך בישראל, על הספר והמסקנות העולות ממנו.

את דבריו פותח ד"ר מאמו דווקא בסוגיה המדוברת כל כך בימים אלה, סוגיית לימודי הליבה, הנידונה כל כך היום, ולדבריו יש לבחון ולברר מהי ליבת היהדות, ואת זאת ניתן ללמוד עוד מהמשנה המספרת על אותו גוי המבקש מהלל ושמאי ללמוד את כל התורה על רגל אחת, ובכך למעשה מבקש לברר מהי גולת הכותרת של היהדות. מאוחר יותר מנסים חכמים נוספים לברר את ליבת היהדות בעשרה עיקרים ובהמשך שורת מדרשים המנסים לתמצת את הדברים לכדי כותרת שהיא ליבת לימודי היהדות.

עוד הוא מספר על מספר פרקים בספרו המציגים את משנתו החינוכית של הרב משה כלפון הכהן, אב"ד בג'רבה בדור הקודם, שפרס משנה חינוכית מעניינת בה הוא עסק גם בדרך הנכונה להכנת שיעור. לטעמו של ד"ר מאמו את המשנה הזו ניתן לתרגם לכלים של ימינו אלה.

לדבריו אלה מוסיף מאמו ומציין כי החינוך החל כבר בימי אדם וחווה, הבל וקיין. גם סיפורם של אלה הוא התמודדות חינוכית של מי ששומע בקול רבש"ע או אינו שומע, כיצד לנהוג בו וכו'. אשר על כן קובע ד"ר מאמו כי עקרונות חינוכיים היו מאז ומעולם, וכיום החידושים עוסקים יותר בדרכי העיבוד של אותם עקרונות לאור השינויים בדור ולאור ההתפתחויות המעשיות ברמת השטח, אך הבסיס העקרוני הוא אותו בסיס עקרוני. הלוח החכם שהחליף את הלוח הישן אינו משנה את המציאות בה מורה עומד בפני כיתה ועליו להעביר מסרים וערכים כמו גם להנהיג את התלמידים היושבים מולו.

בספרו מקדיש ד"ר מאמו פרקים לסוגיית ההנהגה ודמותו של המנהיג לאור דמותם של מרדכי ואסתר. לדבריו הקשר בין המורה והמנהיג מתבקש והכרחי שכן "כל מחנך ומנהל באשר הוא הוא מנהיג שמשפיע בצורה כזו או אחרת".

בפרקים אלה מצטט מאמו את חוקרי העת החדשה הקובעים מהי מנהיגות נכונה וטובה, ומוכיח כיצד מגולמים הדברים בפעילותם ובדרכי הנהגתם של מרדכי ואסתר. לדבריו ניתן ונכון לבצע את הניסוי הזה גם מול משה רבנו, יהושע בן נון, שאול, דוד ושאר מנהיגי האומה, ולראות כיצד מנהיגותם תואמת את מחקרי המנהיגות המתקדמים ביותר.

בהמשך הדברים נשאל ד"ר מאמו אם הספר שכבר כמעט אזלה מהדורתו הראשונה (שיצאה לאור רק לפני כשבועיים) מצליח לגעת גם במחנכים ומורים שאינם שומרי מצוות. לדבריו ההתעניינות רבה והוא שמח לגלות שלא מעט מהמתעניינים אינם שייכים בהכרח למערכת החינוך הממלכתי דתי.