זאב ז'בוטינסקי
זאב ז'בוטינסקיאתר הכנסת

אתמול נכנס לכהונתו כמנכ"ל בית"ר העולמית עורך הדין נריה מאיר. במהלך טקס כניסתו לתפקיד קבע כי ז'בוטינסקי היה עומד היום בראשי המתנגדים להקמתה של מדינה פלשתינית. בהמשך דבריו קרא ליישם את חזונו המדיני של מנהיג בית"ר. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו על דבריו והתובנות העולות מהם.

בראשית דבריו מבהיר ומדגיש עו"ד מאיר כי בהיות ז'בוטינסקי מדינאי לא ניתן לנתק בין משנתו החינוכית, החברתית והאחרת לבין משנתו המדינית המהווה גולת כותרת של תפיסתו. "כשרוצים לחנך לאורו צריך לאמץ את רעיונותיו המדיניים", הוא אומר.

עוד מציין מאיר ואומר כי אין כיום צורך לנחש את תפיסתו של ז'בוטינסקי שכן הוא כתב אותה באופן ברור ונהיר, ועל כן כל אותם המנסים להתהדר כממשיכי מורשתו, מ'התנועה' ועד אישים בליכוד, מציגים רעיונות זרים לתפיסתו של ז'בוטינסקי.

כשהוא מתבקש לפרט את משנתו המדינית של ז'בוטינסקי כפי שהוא רואה אותה מציג מאיר בראש ובראשונה את סוגיית הריבונות כנקודת מפתח מדינית. לטעמו השלב הראשון בתפיסת ז'בוטינסקי הא ביצור הריבונות היהודית באופן שלא יציב את ישראל תחת איומים וסיכונים, וברוח זו "אולי היה מתפשר על עבר הירדן המזרחי, אבל ברור שהיה מדבר על הצורך בהתיישבות ביהודה ושומרון והתנגדות לעקירה מגוש קטיף. קודם כל לבצר את הקיום היהודי בארץ ישראל. אחרי שמבצרים את הקיום של המדינה ולא נשקפת לה סכנה, מציאות שאנחנו לא רואים אותה מתרחשת נצטרך לדבר על היחס למיעוט הערבי. הוא לא דיבר על גירוש ועקירת כפרים. גם היום הימין ברובו לא מדבר על גירוש".

מאיר מציין כי כיום החל מתעורר שיח בתוך תנועת הליכוד באשר לפתרונות הראויים לחלופה מדינית, שיח מבורך לטעמו גם אם אין הוא עצמו מסכים עם כל הנאמר בו. זאת בעוד השמאל ממשיך "ומציע הצעות לא ריאליות". מאיר מזכיר בדבריו את האופציות העולות באחרונה כדוגמת קיום קונפדרציה משותפת עם ירדן ומצרים עבור תושבי הרש"פ, כך שיוכלו להצביע לבחור ולהיבחר. כך גם האופציה המוניציפאלית, בה יצביעו לראשי הרשויות המוניציפאליות ובכך ישפיעו למעשה על אורחות חייהם מבלי לשאוף להקמתה של מדינה פלשתינית שתסכן את ישראל.

עם זאת הוא מבקר את הצעתה של חברת הכנסת ציפי חוטובלי לספח את השטח ולאזרח את הערבים היושבים עליו. לדבריו חזון הגאולה כמו גם חזונו של ז'בוטינסקי אינו רואה כיעד חיובי הכללתם של שלושים או ארבעים חברי כנסת ערבים נוספים בכנסת ישראל. עם זאת הוא סבור שדבריה של חוטובלי חיוביים בהיותם מעוררי שיח המשיב את נאמני בית"ר לדיאלוג ערכי.

להערכתו לו היה חי היום ז'בוטינסקי הוא היה מנתח את המציאות המשתנה במזרח התיכון ומבין שבימים בהם מדינות קורסות ואלו שנראות יציבות חשות את הרעד בקירותיהן הקמתה של מדינה פלשתינית על שטח קטן כל כך תהיה סיכון ואיום חסר תוחלת עבור מדינת ישראל. להערכתו ז'בוטינסקי היה מרחיב את ההתיישבות, ובנה ומפנה אליה עולים חדשים על מנת לבצרה.

כתושב הישוב עפרה נזכר מאיר בימים בהם היו תושבי הישוב מתארחים אצל תושבי הכפר הערבי הסמוך בידידות וברעות. במציאות שכזו הוא רואה הוכחה לכך שניתן לקבע מציאות סטטוס קוו הנוחה לשני הצדדים, מציאות בה הערבים מעבדים את שדותיהם והיהודים מקימים את מדינתם הריבונית.

באשר לעמדתו של ראש הממשלה נתניהו הטוען מעל כל במה כי הוא ממשיכו של ז'בוטינסקי, אוחז בתפיסתו, ועם זאת דוגל בחזון שתי המדינות אליו הוא שואף להגיע, אומר עו"ד מאיר כי תפקידה של בית"ר כתנועה אידיאולוגית הוא להוות סמן אידיאולוגי ברור שיסביר מהי דרכו של ז'בוטינסקי ומהו ההדר הבית"רי. לדבריו תנועת בית"ר אינה מחויבת ליישר קו על פי עמדות הליכוד והעומד בראשו כפי שהיה כאשר נאבקה בעקירה ובעמדותיו של אריאל שרון.

"נתנגד למדינה פלשתינית. זה רעיון חסר תוחלת", הוא אומר ומוסיף: "נקווה שנוכל לשכנע בכך גם את ראש הממשלה. ברור לנו שז'בוטינסקי היה עומד היום בראש המתנגדים למדינה פלשתינית. אנחנו ניאבק ונזכיר את משנתו של ז'בוטינסקי".