ועדת החינוך: לעודד הורדת מספר התלמידים בכיתה

בעקבות דו"ח ה-OECD על הצפיפות בכיתות בישראל, אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ מצנע כי "ככל שמספר התלמידים קטן יותר, כן ייטב לתלמידים".

חזקי ברוך , ב' באב תשע"ג

עמרם מצנע
עמרם מצנע
צילום: פלאש 90

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ עמרם מצנע, דנה הבוקר (שלישי) בממצאי דו"ח ארגון ה-OECD על מערכת החינוך בישראל והצפיפות בכיתות הלימוד.

לוועדה נמסר כי עפ"י דו"ח ארגון ה-OECD הצפיפות בכיתות הלימוד בישראל היא מהחמורות במדינות החברות הארגון. על פי הדו"ח ממוצע התלמידים במדינות ה-OECD הוא 21.3. בישראל, ממוצע התלמידים: בחינוך הממלכתי - 28.4, בחינוך הפרטי - 24.2 ובחינוך הערבי - 32. בנוסף נמסר לוועדה על ידי חברי הכנסת מהסיעות הערביות, כי במגזר הערבי חסרות 900 כיתות, כולל 300 כיתות גן לגילאי 4-3.

מנהל מינהל כלכלה ותקציבים במשרד החינוך, משה שגיא, מסר כי האוכלוסייה בישראל גדלה בקרוב ל-30% בעוד במדינות ה-OECD האוכלוסייה קטנה.

לדברי שגיא, ממוצע התלמידים בכיתה במגזר הערבי עומד על 28.7 תלמידים בכיתה מול 29 תלמידים בכיתה בחינוך העברי בכיתות א'-ג' על פי נתוני תשע"ג. עוד הוסיף כי הפערים בין המגזרים נסגרו מבחינת שעות לתלמיד בכיתה ובנוסף נבנו 1,000 כיתות במערכת, מתוכן 700 כיתות במגזר הערבי.

לדברי נציגת משרד האוצר, תקציב הבינוי של משרד החינוך לא ירד, אך כמות התקצוב עבור בינוי כיתות נפגעה בשל הקיצוץ, "במקום לתת מיליארד ש"ח לבינוי, ניתנה תוספת תקציבית קטנה יותר".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ מצנע התייחס לנתונים ואמר: "כולם מסכימים שככל שמספר התלמידים בכיתה קטן יותר, כן ייטב לתלמידים, לכן יש לעודד את מגמת הורדת מספר התלמידים בכיתה".

ח"כ מצנע קרא למשרד החינוך לשפר את מעמדם של המורים בישראל באופן שישפיע על איכות הלמידה בכיתות. עוד אמר כי "נמצא, שב-9% מהכיתות יש יותר מ-35 תלמידים בכיתה".

הוא ביקש ממשרד החינוך להודיע לוועדת החינוך מהם האמצעים הדרושים, כולל התקציביים, כדי להקטין מספר התלמידים בכיתות אלה. זאת, מבלי לחשב את התוספת התקציבית הנדרשת לבינוי כיתות נוספות, לשם מטרה זו.