שמיר היה איש א"י השלמה

טקס לציון יום הזיכרון הראשון לראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר ז"ל, התקיים היום (שלישי) בכנסת.

יו"ר הכנסת שפתח את הטקס אמר, "יצחק שמיר היה אדם חזק עם לב חם. יהודי גאה, נעים שיחה ונעים הליכות. אדם נמרץ בעל גו זקוף ועוצמה פנימית, עיניים חודרות כליות ולב, ודאגה אמתית וכנה לבן שיחו".

"שמיר היה 'מר עלייה',  עם מחויבות ורגש ליהודי התפוצות באשר הם, ברוסיה או באתיופיה, בסודן או באיראן. כאסיר-ציון ועולה מרוסיה, זכיתי משמיר ליחס מיוחד, שיחת הטלפון הראשונה שלי עם יצאתי מ'ברית המועצות' הייתה עם שמיר, שגם פגש אותי עם נחיתתי על אדמת ישראל".

הוא סיפר כי מאז הפגישות הראשונות "הייתה לי, אצל שמיר, דלת-פתוחה בכל הנוגע לענייני עלייה. הוא דאג לעולים, לפרנסתם, לקליטתם המהירה ועשה הכל להמשיך ולעודד עליה. הדאגה לעולים לא חדלה אצלו גם אחרי שסיים את תפקידו כראש הממשלה.  כיו"ר הכנסת הוא הקים, יזם וייסד את 'ועדת העלייה והקליטה' כוועדה קבועה, שמטרתה לבחון ולעסוק בנושא העלייה - נושא שהמשיך להעסיק אותו כל חייו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר במהלך נאומו, "חוויתי את הדיונים שקיים בטרם קיבל החלטה הוא היה מקשיב קשר רב לאנשים ובשלב מסוים היה אומר 'נו טוב' וכשקצרה רוחו הוא היה מכה על השולחן".

כל מי שהכיר את שמיר, ציין נתניהו, ידע שהוא אדם מיוחד, "התדמית שנוצרה לו בציבור שיקפה רק חלק מאישיותו אבל לא את האישיות החמה והלבבית שהפגין מעת לעת".

נתניהו ציין כי בשמיר היה "יסוד מוצק ובלתי ניתן לערעור של מחוייבות לארץ ישראל אך היתה לו פתיחות וקבלה לחלקי העם השונים".

הוא הבין, ציין נתניהו, שהקיום שלנו תלוי בהסכמות מרכזיות של רוב חלקי העם, "ההחלטה שלו להקים ממשלת אחדות לאומית מבטאת את ההבנה הזו".

"הוא הקדיש כל חייו למען העם והארץ. הוא היה איש ארץ ישראל השלמה ואיש ההתיישבות. הוא היה האבא של בני דורי ועודד אותנו ליטול על עצמנו משימות מורכבות".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אמרה במהלך נאומה כי יצחק שמיר "עקב, דחף, פיקח ולבסוף קיבל את ההחלטה להעלות את יהדות אתיופיה לארץ. כראש הממשלה הוא היה אחראי להצלחה אחד המבצעים המזהירים שעשתה מדינת ישראל. זה ביטוי של אקטיביזם ציוני של המדינה".

יחימוביץ' ציינה כי העובדה שהעליה מברית המועצות זרמה לישראל ולא לארה"ב זה בזכות יצחק שמיר, "שניהל מאבק לא פופולארי ולא שגרתי נגד ההכרה של ארה"ב ביהודי ברית המועצות כפליטים. הוא טען שכאשר לעם היהודי יש מדינה עצמאית יהודי לא יכול להיקרא פליט ואם זה יקרה זה יהיה עלבון לישראל".

"הוא לא היה חנפן", ציינה יחימוביץ', "אלא ענייניות והיעדר מוחלט של חשיבות עצמית בכל מה שנגע אליו".

ח"כ פנינה תמנו שאטה (יש עתיד) שעלתה במבצע שלמה לישראל סיפרה על ההתרגשות הגדולה ועל כך שאביה החליט לתלות את תמונתו של שמיר על קיר חדרם, "הוא ייזכר על פעילותו הרבה למען העליה. בשביל העולים הוא היה דמות אבהית ובמקרה שלי כסבא. הוא השאיר חותם בקרב רבים שעלו בתקופתו".

"כילדה סיקרנה אותי תמונה שהיתה תלויה בחדר הורי. שאלתי את אבי מי זה ומדוע היא התמונה היחידה על הקיר? הוא אמר כי הוא כמו סבא שנפטר באתיופיה. הוא דומה לו. עם בגרותי הבנתי שלא רק בביתי הוא היה לדמות נערצת אלא בקרב עולים רבים".

הבן, שר החקלאות יאיר שמיר הביע את התפעלותו מכך שיו"ר הכנסת עולה מרוסיה וסגניתו עולה מאתיופיה, "לא להאמין". 

שמיר הבן הביע את הקושי שלו לדבר על אביו, אותו הגדיר, "אבי, מורי ורעי שהשפיע עלי יותר מכל אדם אחר". בהמשך הקריא שר החקלאות את דברי אביו בזמן שקיבל את פרס ישראל, שם נאם את נאומו הפומבי האחרון. שר החקלאות סיים ואמר כי אביו "היה חזק כסלע איתן וצנוע כיאה למשמשים בקודש".

חדר בכנסת ע"ש שמירערוץ 7