חלקה צבאית בית קברות צבאי
חלקה צבאית בית קברות צבאיצילום: פלאש 90

 

רבה של קריית אתא, הרב טוביה שולזינגר, מוחה נמרצות על היוזמה לקבורת חיילים גויים בבתי קברות צבאיים יהודים, שלדבריו זו פגיעה קשה בכבוד המת, "לפני כמה שנים כבר החליטו לקבור חיילת לא יהודייה שנהרגה בתאונת דרכים בחלקה הצבאית לחללים יהודים בקרית אתא, הייתה כאן שערורייה גדולה בקרב ההורים השכולים".

לדבריו ריבוי החיילים הלא יהודים בצה"ל רק מחמיר את הבעיה, "יש היום הרבה לא יהודים מחבר העמים שמשרתים בצה"ל, עד היום לא פורסמה מדיניות מפורשת של צה"ל, ההחלטה כעת לקבור אותם באותו בית קברות היא מזעזעת, במלחמת השחרור כשרצו לקבור גויים, אנשי ההגנה נלחמו כאריות שלא יקברו אותם ליד היהודים".

הרב שולזינגר מביא את דברי הרב קוק בדעת כהן, יורה דעה סימן ר"א שקובע שאסור לקבור גוי בבית קברות יהודי, "הייתה אז שאלה של קבורת מוסלמים בבית קברות יהודי והרב קוק קבע במפורש, שבית קברות שהוקדש לצורכי קבורה של  יהודים, זה כמו קדושת בית כנסת והוא אסור בהנאה. אם זה הוקדש לקבורה יהודית אין לקבור שם לא יהודי. נכון שמדובר בחיילים שמסרו את נפשם למען המדינה, שזה הדבר הכי גדול שיש, אבל זה לא הופך אותם ליהודים, מה גם שמדובר לעיתים בחיילים שנהרגים בתאונות דרכים למשל. אנשים מסרו את נפשם  בשואה כדי להיקבר בקבר ישראל. היום אגב אפילו העדה הדרוזית לא קוברת את חלליה בבית עלמין שאינו של העדה, זה קיים בכל העולם שכל אומה קוברת בבית קברות משלה".