יהודה וינשטיין
יהודה וינשטייןצילום: פלאש 90

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (רביעי) במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה כי יתערב באופן מיידי בפרשת האסיר הנוסף, שכל פרטיו חסויים.

האגודה ביקשה כי היועמ"ש ינקוט בצעדים הדרושים כדי לשים קץ לבידודו המוחלט והמסוכן של האסיר, יפעל להסרת האיפול הגורף סביב הפרשה ויקבע הנחיות ברורות על-מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה.

כמוכן, האגודה ביקשה לדעת האם ישנם מקרים נוספים של "אסירי איקס" המוחזקים בישראל.

במכתב, מפנה עו"ד לילה מרגלית, ראש תחום זכויות האדם בפלילים באגודה, לדו"ח של שב"ס ושל המשרד לביטחון הפנים, שקבע בשנת 1996, כי החזקה של אסירים בהפרדה ממושכת גורמת לתופעות פסיכוטיות עמוקות וארוכות טווח ולמצבים פיזיים קשים.

בעקבות המלצות שגובשו באותו דו"ח, תוקנה פקודת בתי הסוהר ונקבע הסדר המבוסס על העקרון המנחה, כי ההפרדה היא בבחינת מוצא אחרון.

עוד מצוין במכתב, כי במדינה דמוקרטית, מעצרים ומשפטים חשאיים אינם קבילים. בעוד ישנם מקרים חריגים, בהם קיימת הצדקה להטלת איפול על חקירה שמתנהלת לזמן מוגבל, מרגע שאדם נעצר – וודאי מרגע שהוא מועמד לדין – כבר לא יכולה להיות הצדקה לחשאיות כה גורפת. אף אם תיתכן הצדקה להמשך חיסיון על פרטים מסוימים מטעמים ביטחוניים הכרחיים, אין לאפשר הסתרת פרטים בסיסיים כגון עצם העובדה, כי אדם נעצר והועמד לדין, פרטי בית המשפט בפניו נשפט, והעונש שהוטל עליו.

לדברי עו"ד לילה מרגלית, "אין להשלים עם מצב בו אדם נעצר, נשפט ונכלא בחשאיות מוחלטת ונמנעת ממנו כל האפשרות לבוא במגע עם בני אנוש אחרים על בסיס יומיומי. המקרים של אסירי X מוכיחים שוב, כי ללא ביקורת ציבורית, לא ניתן להבטיח שמירת זכויותיהם של חשודים, נאשמים ואסירים. כפי ש'אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר' – כך החושך והחשאיות מספקים קרקע פורייה להפרה חמורה של זכויות האדם הבסיסיות ביותר. יש לקוות, כי הפרסומים לפיהם האסיר מקבל ביקורי משפחה ועורכי דין הם נכונים, אולם לא די בכך - יש לעשות מאמץ עילאי כדי להבטיח, כי האסיר יבוא במגע עם בני אדם אחרים באופן יומיומי, אם על ידי הכנסתו לתא עם אסיר נוסף המוחזק אף הוא בהפרדה, ואם בכל דרך אחרת".