Rabbi David Stav
Rabbi David StavYoni Kempinski

הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם והמועמד לתפקיד הרב הראשי, הציג היום (חמישי) את תוכניתו לחיזוק הקשר בין הרבנות הראשית לרבני הערים בישראל.

"עם היבחרי לתפקיד הרב הראשי לישראל יעמוד בראש מעייני הצורך לעשות הכל למען חיזוק מעמדה של הרבנות כרבנות של כלל ישראל", אמר הרב סתיו במפגש עם קבוצה מתומכיו בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים.

הרב סתיו טען כי בשנים האחרונות מעמדו של רב העיר, המרא דאתרא, הולך ונשחק. "כל רב מקומי ניצב לבדו במערכה. אני רואה בשיתוף רבני הערים, השכונות, הישובים ובתי הכנסת בעבודתה השוטפת של הרבנות הראשית – דבר חיוני והכרחי שיתרום להאדרת הרבנות ולחיזוק מעמדם של הרבנים.

"אשאף לשיתוף מירבי של הרבנים המכהנים בפועל בהחלטות הרבנות הראשית וצירופם לגופים מחליטים ומייעצים כדי שלרשות המערכת יעמדו המידע והנסיון הרב שצברו במגעם עם הציבור. אין לי ספק, כי שיתופם של הרבנים המכהנים יביא לחיזוק הרבנות הראשית והרבנות המקומית כאחד. אין לי ספק, שהרבנים המכהנים בפועל יירתמו למשימה ויתרמו מכשרונם וניסיונם הרב לטובת המשימות הכלל-ישראליות העומדות בפני הרבנות", ציין הרב.

הרב סתיו סיפר כי במסגרת המגמה לחיזוק מעמדם של הרבנים המקומיים יהפכו הרבנים לגורם משמעותי בכל הליך בירור והוכחת יהדותם של עולים חדשים. לשם כך ייזום הרב סתיו הקמת מרכז ארצי ממלכתי לברור והוכחת יהדות, שיסייע להוכחת יהדות באמצעות מסמכים ועדויות מחו"ל הקבילות הלכתית ומשפטית. הרב סתיו הסביר כי המרכז הארצי שיקים, באם ייבחר, יהיה כפוף לרבנות הראשית ויסייע לבתי הדין ולרבנים המקומיים בכל הנוגע לבירורי יהדות.

"ההתמודדות עם אתגרי העליה ממדינות חבר העמים ומדינות אחרות בעולם זהו אחד הנושאים המרכזיים בהם הרבנות הראשית צריכה להתמודד. בישראל חיים כיום למעלה ממיליון ורבע אנשים שמעמדם טעון בירור כאשר יבואו להינשא. המרכז הממלכתי לברורי יהדות יעמיד לרשות בתי הדין הרבניים והרבנויות המקומיות את כל הדרוש לביצוע ברור אמין, מומחים מהשורה הראשונה, ציוד טכנולוגי מתקדם הנחוץ לאימות מסמכים וכל אמצעי אחר הדרוש לשם כך".

הרב סתיו הדגיש כי הקמת הגוף הממלכתי יסייע במניעת נישואים אזרחיים. "כל זאת במטרה להקל על רבבות העולים הרוצים להינשא כדת משה וישראל ולהקים את ביתם בארץ. זהו צורך דחוף וחיוני, שיסייע במניעת נישואין אזרחיים".

הרב סתיו אמר עוד, כי יכנס את רבני ישראל ובעצה אחת עמם יוקמו צוותי עבודה שיטפלו בשלל נושאים ובהם - חיזוק מעמד הרב בעירו ובקהילתו, חיזוק הקשר עם המועצות הדתיות, חיזוק הקשר עם מוסדות התורה, מתן ייעוץ משפטי, סיוע לעגונות ומסורבות גט, סיוע לבירורי יהדות לתושבי ישראל והתפוצות, קשר עם התפוצות, הפצת תורה, הסברה דתית ועוד. כמו כן תבחן האפשרות להקמת בתי דין רבניים ליד הרבנות המקומית.