יוסף הצדיק - שבעה רועים, תיאטרון אבות האומה
יוסף הצדיק - שבעה רועים, תיאטרון אבות האומהעטיפת האלבום

יוסף הצדיק - שבעה רועים, תיאטרון אבות האומה

אברהם, יצחק, יעקב, יוסף הצדיק, דמויות רבות הוד הצרובות עמוק בתוך הבסיס הלאומי וההיסטורי של עם ישראל. דורות של כותבים ואלפי קולמוסים לא יוכלו להקיף במלואן את הדמויות הענקיות הללו, אך החובה לנסות ולהעמיק את ההיכרות שלנו ושל ילדינו עם נכסי צאן ברזל אלה לא מרפה לרגע.

כמי שעוסק בתחום הווידאו אני יכול להעיד שאחת הדילמות שעומדות בפני יוצרי הסרטים ההיסטוריים נובעת מהחשש להראות שחקן שמגלם את דמותו של אחד מגדולי האומה. מי מאיתנו באמת יודע איך נראה אברהם אבינו או משה רבנו. הרי כל דמות שנציב בסרט תהיה רחוקה מהאמת ועל כן בעייתית מבחינה חינוכית והיסטורית.

הדילמה הזאת נפתרת בתיאטרון האודיו. הבוגרים שבינינו גדלו על התסכיתים ששודרו בתוכניות רשת א' "לבת, לבן ולמי שמתעניין", בתקופה שהפקות הווידאו היו נדירות ביותר. מאז התפתחות הווידאו הביתי נדחקו התסכיתים אל מעמקי הבוידעם, והקלטות שיצאו עם סיפורי הילדים היו די חובבניות ברמת המשחק וברמת ההפקה הקולית. איני בא לזלזל בקלטות של שירי הילדים או הסיפורים, אבל כשתשמעו את הסדרה 'שבעה רועים' תבינו בדיוק למה אני מתכוון.

מנחם לוי, שחקן ומחזאי, למד לעומק את הסיפור המקראי, את הפרשנות ואת המדרשים, לפני שניגש לכתוב את עלילות גדולי האומה. להקלטות הוא גייס שחקנים מהשורה הראשונה, והשקיע המון גם בתחום האפקטים הקוליים. התוצאה לא פחות ממהפנטת. הסיפורים והמדרשים הופכים למסכת דרמטית מורכבת ומרתקת. צריך רק לעצום את העיניים ולתת לדמיון לעבוד.

בסדרה כבר יצאו לאור אברהם, יצחק ויעקב, וכעת מצטרף אליהם יוסף הצדיק. העלילות הנפתלות של יוסף ואחיו נגלות לאוזני המאזין דרך הנכדים שלהם, שמגיעים אל שרח בת אשר ומקבלים ממנה כתבי חידה שדרכם הם לומדים על ההיסטוריה של האחים. הדמויות שקראנו עליהם כמעט ברפרוף בפרשת השבוע מקבלות חיים ועומק, והעלילה שעולה על כל דמיון לוקחת אותנו אל עומק אישיותם המורכבות של מייסדי האומה. מנחם לוי לא שוכח לרגע את המסר העולה מן הסיפורים ומוודא שהוא מועבר למאזינים בצורה הברורה ביותר.

דרך מצוינת להעביר את זמן הנסיעה לחופשה בחוויה שתעסיק את הילדים לאורך זמן וגם תחכים אותם בדברי ימי עמנו.