פרופסור ישראל שכטר
פרופסור ישראל שכטרצילום : עושים עניין, דוברות הטכניו

חוקרי הטכניון פיתחו שיטה חדשנית לגילוי חומרי נפץ.

הם גילו כי אינטראקציה מסוימת של אור לייזר עם חומרים, עשויה לשמש לגילוי עקבות של חומרי נפץ רבים. כל מי שטס בעולם מכיר היטב את תהליכי הבידוק המתישים. למכשירים המשמשים היום בשדות התעופה ובמעברי הגבול יש מגבלות קשות אשר ידועות היטב למדענים וככל הנראה גם לטרוריסטים המתוחכמים יותר, ובגללן לא מתאפשר  זיהוי וודאי ומלא של כל חומרי הנפץ.

שיטה חדשה שפיתחה קבוצת חוקרים בטכניון, בראשותו של פרופסור ישראל שכטר מהפקולטה לכימיה ע"ש שוליך, מאפשרת לראשונה גילוי מהיר וזול של עקבות חומרי נפץ (קונבנציונליים ולא קונבנציונליים). השיטה נחשפה לראשונה בכנס "בטחון ומלחמה בטרור – האתגר המדעי", שאורגן על ידי המרכז למדע וטכנולוגיה של בטחון בטכניון, בראשותו של פרופסור אבי מרמור.

"השיטה החדשה חשובה ביותר ללוחמה בטרור בעולם", אמר פרופסור שכטר, "למרות שחוקרים מכל העולם עובדים קשה למצוא דרכים חדשות לגילוי חומרי נפץ, בעיה מדעית זו עדיין לא הגיעה לפתרונה. אנחנו מצאנו פתרון מפתיע לבעיה. גילינו שאינטראקציה מסוימת של אור לייזר עם חומרים, עשויה לשמש לגילוי עקבות של חומרי נפץ רבים. מדובר בעיקרון פיסיקלי חדש אשר לא נבדק קודם לכן. בנינו אב טיפוס ראשוני ובבדיקתו נמצא כי רגישותו לחומרי נפץ רבים עונה על הדרישות והשיטה אינה סובלת מהמגבלות אשר קיימות במכשירים האחרים. השיטה החדשה המכונה בשם MEES  (Multiphotopn Electron Extraction Spectroscopy) מהווה בסיס לסוג חדש של אנליזות כימיות."

המכשיר החדש שפותח לזיהוי החומרים הוא בגודל מחשב רגיל, קל לנשיאה ולתפעול. פרופסור שכטר ציין כי בבדיקות שהתקיימו במעבדתו, הצליחו החוקרים לזהות באמצעות השיטה החדשנית סוגים רבים של חומרי נפץ, כמו גם עקבות סמים וחומרים אחרים, שסופקו לבדיקה במעבדה על ידי משטרת ישראל."