פרופ' זיו גיל
פרופ' זיו גיליונתן בלום

ש', בת 70 מאזור הצפון, חיה במשך 20 שנה עם גידול שפיר בראשה. הגידול, אשר ממוקם בין בסיס הגולגולת ללסת, קרוב לעין ולעורק הראשי המוליך למוח, התפתח לאורך השנים וגדל באיטיות.

לבסוף הגיע הגידול לממדים של אגס והיה כל כך גדול עד שגרם לה לחנק, להפרעות אכילה, לכאבים, ואפילו לסיכון חייה. הניתוח המקובל לכריתת גידול מסוג זה מצריך חתכים בצוואר ובפנים וניסור הלסת. משמעות ניתוח זה הוא אשפוז ארוך ופגיעה לא פשוטה באיכות החיים של המטופלת.



ש' פחדה לעבור ניתוח כה מורכב, והגיעה לקריה הרפואית רמב"ם, לצורך התייעצות עם פרופ' זיו גיל, מנהל המחלקה אא"ג וניתוחי ראש צוואר, שם הוצא לה פתרון מודרני לטיפול בבעיה שממנה היא סובלת - ניתוח זעיר פולשני בעזרת רובוט. לפני כשבועיים, עברה ש' ניתוח ייחודי, ראשון מסוגו בארץ ומהראשונים בעולם, להסרה של הגידול מראשה - בעזרת רובוט ה"דה וינצ'י". הניתוח בוצע כולו דרך הפה, ללא צורך בביצוע חתכים בפנים וניסור הגולגולת.

בניתוח שנמשך 4 שעות וחצי, החדירו הרופאים, פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג ניתוחי ראש צוואר ברמב"ם ודר' יקי כהן, מנהל מכון הקול והבליעה בביה"ח, שתי זרועות דקות בעובי 4 מ"מ כל אחת, לתוך הפה של החולה. כשהם נעזרים במצלמה תלת ממדית מזערית הצליחו הרופאים לבצע כריתה מלאה ומדויקת של הגידול, ללא צורך בביצוע חתכים בעור הפנים וללא צורך בניסור עצמות הראש. הגידול הוסר בשלמות, ללא פגיעה בעצבים או כלי דם שהיו בקרבת הגידול. כעבור 48 שעות לאחר הניתוח, החולה כבר החלה לשתות ולדבר בחופשיות ולא הזדקקה לטיפולים נוספים.

"במשך שנים רבות, האישה הזו גידלה גוש שסיכן את חייה, כי חששה מהניתוח", מסביר פרופ' גיל, "היא הסכימה להתמודד עם הבעיה, רק אחרי שהטכנולוגיה הבשילה לעשות את הניתוח בדרכים מודרניות. הרובוט הוא הידיים של המנתח. אך מכיוון שהן קטנות יותר, המנתח יכול להיעזר בו, כדי להוציא גידול בגודל אגס מהראש, דרך הפה. הידיים של המנתח פשוט לא נכנסות דרך הפה, ולכן עד היום רוב הניתוחים מבוצעים תוך פתיחת הלסתות והצוואר".

ניתוחים בעזרת רובוט מבוצעים באופן רוטיני על ידי רופאי מחלקת אא"ג ברמב"ם, לטיפול בגידולים ממאירים ושפירים של הראש והצוואר. הרובוט מסייע בביצוע ניתוח מדויק, תוך כדי עבודה בחללים מצומצמים, אשר מתאפשרת רק באמצעות ציוד מיוחד שפותח לצורך כך. בניתוח מסוג זה, הכירורג יושב בתוך קונסולה הממוקמת בקצה השני של החדר ובעזרתה מנחה את הרובוט לתוך ראשה של החולה.

צילום MRI של הקשישה (באדיבות בית החולים רמב"ם)