מרגיע. ח"כ חיליק בר
מרגיע. ח"כ חיליק ברפלאש 90

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ הכנסת חיליק בר (העבודה), יגיש מחר (רביעי) יחד עם קבוצת ח"כים נוספים את הצעת חוק "שתי המדינות".

ההצעה קובעת כי עתידם ושייכותם של שטחי יהודה ושומרון יקבעו רק במסגרת הסכם "שתי מדינות לשני עמים" וכי ישראל לא תחיל ריבונותה חד-צדדית על שטחים אלו. באופן מפתיע (או שלא) גם חבר הכנסת יצחק כהן מש"ס חתם על ההצעה.

בר מסביר כי יוזמתו באה על רקע הדיווחים לפיהם בימין פועלים לסיפוח חד-צדדי של שטחי יהודה ושומרון והחלת ריבונות ישראלית.

ח"כ חיליק בר אמר "סיפוחם של שטחים אלו חד-צדדית ע"י ישראל יסגור סופית את הגולל על האפשרות לפתרון "שתי מדינות לשני עמים" ויחסל סופית את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עד לכדי פגיעה אנושה במפעל הציוני החשוב לכולנו. הצעת החוק שלנו תעמיד בפני חברי הכנסת אחת ולתמיד את הבחירה בין שתי מדינות לשני לאומים ועמים או מדינה אחת לשני עמים ולאומים. הצעת החוק גובשה גם מאחר ובכנסת קיים כיום רוב ברור לאישור הסכם על בסיס שתי מדינות לשני עמים."

בר הוסיף "נמאס שהממשלה והקואליציה שבות ומדברות על כוונותיהן לשתי מדינות לשני עמים וכי הדברים נשארים רק בגדר הצהרה ולא הופכות למעשה בשל היותן של הממשלה והקואליציה בנות ערובה בידי כוחות ימין קיצוני השולטים בממשלה ובקואליציה ואינן משקפים את רצון העם ואת הרוב בכנסת. תמיכה או אי תמיכה בהצעת חוק זו תחשוף את פניהם של אלו בכנסת המאמינים בפתרון שתי המדינות אל מול אלו שלא, ואת כוונותיה האמיתיות של הממשלה בסוגיה. מהלך זה יוכיח לעצמנו, לעולם הערבי, לפלסטינים ולקהילה הבינלאומית אם יש או אין הסכמה ורוב בכנסת להסכם מדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. חלון ההזדמנויות להסכם שתי המדינות הולך ומצטמצם והצעת חוק זו הינה בבחינת מתן רוח גבית לממשלה ולקואליציה להיכנס למו"מ מידי."