חיילי הנח"ל החרדי
חיילי הנח"ל החרדיצילום: אהרון שטיינמץ

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) מטפל בימים אלה בפרשה חמורה במיוחד, שמבטאת שוב את חוסר הרגישות של צה"ל כלפי החיילים החרדים.

לפני כחודש וחצי גויסו עשרות חרדים, ליחידת 'שחר ים', המקבילה של 'שחר כחול' בחיל הים. הם הגיעו לבקו"ם ולמרות ששיערם היה קצר, הם נאלצו להסתפר בתספורת 'אפס' ופאותיהם נגזזו.

החיילים סיפרו כי לא ידעו כי על פי פקודות מטכ"ל יש באפשרותם להישאר עם הפאות, "חששנו לסרב פקודה".

ח"כ ניסים זאב יוזם בימים אלו חוק שיחייב את צה"ל לחלק חוברת לחיילים שידעו את זכויותיהם. לדבריו, במקרה הזה החיילים לא ידעו שהייתה כאן פגיעה חמורה בזכויותיהם.

"ביום הגיוס בבקו"ם עשו להם תספורת 'אפס' כולל הפאות. יש כאן בעיה הלכתית חמורה. הם ביקשו מהספר לספר אותם מספר שלוש ולא אפס, אבל הספר אמר להם שזו תספורת צבאית".

לדבריו, מדובר כאן בפגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, "הייתה כאן פעולה פוגענית שגם נוגדת את ההלכה. אותם חיילים לא רצו לחזור הביתה מרוב בושה. אני דורש שכל חייל יקבל חוברת עם זכויותיו. כאן הגיעו חיילים תמימים מישיבות ובפרט ישיבות חרדיות שניצלו את תמימותם ועשו להם קרחת, אני מתכוון לערוך בכנסת דיון בנושא, כי היה פה ניצול חמור של חוסר ידע, החיילים חשבו שאסור להם לסרב לספר כאילו הוא המפקד".

מדובר צה"ל נמסר כי "מבדיקה מעמיקה מול הגורמים הרלוונטיים, עולה כי המקרה המדובר אינו מוכר בצה"ל ולא התקבלה כל תלונה בנושא. צר לנו כי הכתב בחר שלא להעביר לידי צה"ל את פרטי החיילים המדוברים, במידה והפרטים יועברו הנושא ייבדק בשנית".

המערכת: הפרטים הועברו כבר משעות הצהריים לדובר צה"ל, שבחר רק סמוך לחצות להעביר את התגובה הנ"ל.