מנסה להרגיע. לפיד
מנסה להרגיע. לפידפלאש 90
שר האוצר, יאיר לפיד, מתייחס הלילה להחלטה לבטל חלק מהגזירות הכלכליות במסגרת התקציב.
 
בראשית דבריו מציין כי "המשימה הראשונה שלי בתפקיד היתה לסגור בור ענק. אוברדראפט לאומי של 35 מיליארד שקל איים לגרום לישראל לפשיטת רגל והיינו צריכים למנוע את זה. איך עשינו את זה? קודם כל לקחנו מאלה שלא נגעו בהם מעולם – העשירים, הישיבות, הוועדים הגדולים, משרד הביטחון".



"אחר כך שמנו על השולחן את כל האפשרויות, ואז – יחד עם הכנסת - חרשנו כל סעיף וסעיף בתקציב, כדי לראות איך אפשר לעזור למעמד הביניים. התוצאה שהתקבלה היום, כללה ביטול של המס על עקרות הבית, מס על משפרי הדיור, והקלה על משפחות עניות באמצעות שינוי מתווה מס הכנסה וקצבאות הילדים. התקציב שיגיע לכנסת, לא רק ישקם את הכלכלה שלנו, הוא גם יוציא אותה לדרך חדשה", משוכנע לפיד.



"אבל אנחנו לא מסתפקים בזה. בתוך שנה וחצי מצבו של מעמד הביניים יהיה טוב מאי פעם. למה? כי הפכנו את הקיצוץ הזה גם להזדמנות צמיחה: מחקנו סעיפים בזבזניים שהסתתרו שנים בתוך ספרי תקציב עבים, חתכנו מהמגזרים השמנים ביותר את הכספים שזרמו אליהם בלי הפרעה, שינינו את כללי המשחק מול חברות הענק, התחלנו בתהליך הוצאתם של עשרות אלפי חרדים לשוק העבודה בזכות חוק השוויון בנטל.
במקביל התחלנו לבצע שורה של רפורמות חסרות תקדים (נמלים, שמיים פתוחים, שוק המזון, חוק הריכוזיות ועוד) שיורידו את יוקר המחיה ויצרו מקומות עבודה. באנו לשנות. עכשיו אנחנו משנים", סיים לפיד את דבריו.

הבוקר דווח כי ההקלה בגזירות כוללת ביטול של ההעלאה הגורפת של מס ההכנסה ב-1.5% והחלפתה בהעלאה מדורגת לפי המבנה הבא: עד הכנסה של 14 אלף שקלים בחודש, יעלה מס ההכנסה ב-1%, בין הכנסה של 14 אלף להכנסה של 22 אלף שקל בחודש יעלה מס ההכנסה ב-1.5% ומעל להכנסה של 22 אלף שקל בחודש יעלה מס ההכנסה ב-2%. 

כמו כן, סוכם על ביטול ההחלטה להטיל מס רכישה על משפרי דיור; במקום זאת, יעלה מס הרכישה על דירות יקרות מ-5% ל-6% כאשר דירות יקרות יוגדרו כדירות שעלו יותר מ-4.5 מיליון שקל ולא יותר מ-5 מיליון שקל כפי שמוגדר כיום. מס הרכישה על קרקעות לבניה למגורים יעלה מ-5% ל-6% ואם יבנו הדירות בתוך 3 שנים, יוחזר 1% מהמס.