משרדי הרבנות הראשית
משרדי הרבנות הראשיתפלאש 90

הרב דוד לאו - רב של כולם / קרדיט: עמיעד טאוב

די להביט בעיניו התכולות של הרב לאו שמהן נשקפים טוב לב ותבונה אין קץ ולהסתכל בפעילותו היום יומית של רב שמתרוצץ בין שיעורי תורה ומעשי חסד בלי עוזרים נהגים ושאר פמליות, כדי להבין שהקרקס המביך שהתרחש בשנים האחרונות במסדרונות הרבנות הראשית לא יחזור על עצמו אם אכן הרב דוד לאו ייבחר למשרה הרמה.

לא בכדי התאחדו כל גוני הקשת במודיעין, החל מהכיפה השקופה וכלה בכיפה השחורה, סביב מועמדותו של הרב לאו. מדובר במי שהצניעות היא נר לרגליו, הידע התורני שגור בפיו, אהבת כל יהודי חקוקה על לבו ונעימות השיח בוקעת מגרונו כלפי כל איש ואישה, בלי הבדלי דת גזע ומין.

רק מי שמכיר את הרב לאו ואת פועלו מבין כמה יפסידו תושבי ערי החשמונאים מבחירתו של מי שמנהל בתבונה וברגישות את תפקיד הרב הראשי של העיר המעורבת מודיעין והקים בה מערכת כשרות לעילא ולעילא.

מודיעין אמנם צפויה להפסיד, אך מדינת ישראל תרוויח מנהיג רוחני מכבד ומכובד שכולנו נוכל להתגאות בו, כזה שיכול לעמוד בכבוד בשורה אחת עם הרבנים הראשיים שכיהנו בתפקיד החשוב מאז יוסדה הרבנות הראשית.

לא מעט נושאים מהותיים יעמדו לפתחו של הרב הראשי הבא, ואת המלאכה כבדת המשקל יש להטיל על כתפיו של מי שיכול לבצע רפורמות, לפסוק באומץ וגם לשמש דמות לחיקוי. בתקופה שבה הקיטוב בעם הולך וגובר, יש לשים דגש גם על יכולתו של הנבחר לחבר בין מגזרים.

דווקא בבחירה של רב צעיר בשנים וגדוש ברעיונות יצירתיים לרפורמות כמו גם ניסיון רבני ובעל יכולות, יש אמירה חשובה בציבוריות הישראלית.

בימים אלה אין דבר חשוב מאשר למצוא דמות ממלכתית שיכולה לאחד ולרומם מחדש את קרנו של הגוף האמון על עיצוב החיים היהודיים במדינת ישראל. אל תטעו, הרב לאו הוא רב ציוני יהודי תורני וישראלי (כל אחד יכול לבחור את הסדר) מכיל ומאחד, אשר פונה ונותן מענה לכל המגזרים בחברה הישראלית.

כמי שגדל בערוגת הציונות הדתית, התחנך במוסדותיה ומאמין בכל לב בדרכה, אני משוכנע כי הרב דוד לאו, המרא דאתרא דמודיעין, או אם תרצו קצין צה"ל ורב סרן במילואים מספר אישי 9366074, או אם תרצו בנו של ניצול השואה לולק מפיוטרקוב שבפולין, שהפך לרב ישראל מאיר לאו שליט"א, בחוכמתו כי רבה ובגישתו הפתוחה, יידע לשרת את כל עם ישראל.

הרב אליעזר איגרא - קודם כול - דיין ופוסק מובהק

הרב אליעזר איגרא מונה לדיין בשנת תשמ"ט, והוא מוותיקי הדיינים המכהנים כיום. הוא היה לאב"ד הראשון שהוא בוגר ישיבת הסדר. בשנה האחרונה כיהן כדיין בבית הדין הגדול במינוי זמני. כמו כן הוא משמש כאב"ד בהרכב מיוחד לענייני יוחסין של מחוז דרום, וחבר בוועדות שונות של בתי הדין - ועדת הבחינות, ועדת הסמכויות ועוד. ההערכה כלפיו וכלפי פעילותו בבית הדין חוצה מגזרים. גם ארגוני הנשים רואים בו דיין המבין ללבם, והוא מומלץ על ידם לתפקיד נשיא ביה"ד.

מאחר שהתפקיד המרכזי של רב ראשי הוא להיות נשיא בית הדין הגדול, אין צורך להסביר עד כמה דיין מכהן, שמכיר היטב את מערכת בתי הדין ובעל יכולת להוביל אותה, צריך לעמוד בראשה.

הרב איגרא למד במוסדות חורב, בישיבת כרם ביבנה ובכולל פסגות, שהיה בין מקימיו. בתקופה זו רבותיו היו הרב יעקב גולדוויכט זצ"ל, ויבדל"א הרב מרדכי פרבשטיין ראש ישיבת חברון. במהלך שירותו הצבאי לחם במלחמת יום הכיפורים.

הרב מכהן כרב המושב כפר מיימון משנת תש"ן. במסגרת תפקידו הוא מורה הוראה מדי יום לשאלות בכל ארבעת חלקי השולחן ערוך, חלקם בנושאים החמורים ביותר של פיקוח נפש, רפואה והלכה ועוד. כרב מושב בעל אוכלוסייה מגוונת הוא רגיש לאוכלוסיות שונות, ויודע להלוך כנגד רוחו של כל אחד.

כרב מושב חקלאי הרב מתמחה במצוות התלויות בארץ, הן מן ההיבט ההלכתי והן מן מהיבט של צורכי החקלאים וחידושי החקלאות המודרניים.  

הרב סלל את דרכו ההלכתית בדרכם ובליוויָם של הרב אברהם שפירא זצ"ל ושל הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ויבדל"א הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב יעקב אריאל, הרב דב ליאור והרב שלמה עמאר.

הרב מקובל על רבנים מכל המגזרים. הוא עומד בקשר קרוב עם גדולי הרבנים והדיינים, הן במגזר החרדי והן במגזר הספרדי.

הרב איגרא הוא הרב המקובל על רוב רבני המגזר הדתי-לאומי. בכנס שנערך בחודש אדר האחרון, שאליו הוזמנו כ100 רבנים דתיים לאומיים - רבני ערים, דיינים וראשי ישיבות - הרב נבחר על ידי באי הכנס כמועמדם לרבנות הראשית.

בעקבות עבודת שטח רבה, ברור לרב ולמטהו שבקרב הגוף הבוחר יש רוב ברור וגורף לדרישה שלרב ראשי יש למנות תלמיד חכם מובהק, דיין ותיק הראוי לשמש כנשיא בי"ד, המקובל על הזרמים השונים ויכול לשמר את הקיים ולהצעיד את המערכת קדימה, ועל כן הרב זוכה לתמיכה רבה בקרב חברי הגוף הבוחר.

הרב דוד סתיו - מהפכה תפיסתית / הרב רפי פוירשטיין

הבחירות לרבנים הראשיים הבאים אינן בחירות אישיות על דמות זו או אחרת, אלא על עתיד הרבנות הראשית לישראל. יותר מכך, הן על זהותה היהודית של מדינת ישראל, ובעיקר של הדור הצעיר בה. כל המועמדים ראויים, אך בבחירות תשע"ג לא די להיות ראוי ואפילו ראוי מאוד. כאן יש דרישה אחת, חד משמעית: היכולת והאומץ לבצע מהפכה ברבנות הראשית.

אני לא אוהב מהפכות, אך לעיתים הן הכרחיות. אם הרבנות תמשיך במתכונתה הנוכחית היא תיעלם או למצער תהפוך לבלתי רלוונטית. לא צריך לראות את הסקרים האחרונים כדי לדעת שמצבה של הרבנות הראשית בשפל המדרגה.

לא די שהרבנים הראשיים הבאים יהיו תלמידי חכמים גדולים, ושהם יהיו אהודים וידעו להלך בנועם עם הבריות. הם יצטרכו להיות מהפכנים, לקחת את הכוחות הבריאים ברבנויות השונות, ויש כאלה, ולהציב בפניהם חזון מחודש ורענן. חזון שעיקרו הפיכת היהדות וההלכה לגורמים מעוררי השראה והזדהות בקרב הצעירים הישראלים.

לא די במתק שפתיים. נדרש כאן אומץ לב רב על מנת לשנות, לעיתים מן היסוד, את התפיסה. לא עוד 'שירותי דת', כי אם 'בתי חב"ד'. אין ישראלי שלא התקבל בחיבוק חם בבית חב"ד כלשהו ברחבי העולם, במאור פנים, בכבוד ובלי שום אינטרס להחזירו בתשובה. כך צריכות להיראות המועצות הדתיות. לא עוד ביורוקרטיה כי אם יהדות מחבקת ומכבדת.

הרב הראשי הבא יצטרך להפיח חזון, לקרוא "מי לה' אלי", ולהיפרד באומץ ממי שלא ירצה או לא יהיה מסוגל לבצע את השינוי. בלי משוא פנים ובלי סקטוריאליות. הוא יצטרך לשנות את מערך הכשרות מהיסוד, באומץ ובניגוד לאינטרסים הרבים המושקעים בענף הזה. לשנות את היחס לגר (את היחס, אך לא את ההלכה), לקרב את הדור השני לעולים מחבר העמים, למצוא מסילות ללבם ולברר את יהדותם, בטרם יהיה מאוחר.

הרב דוד סתיו, שלמען הגילוי הנאות אני חברו הטוב מזה שנים רבות ומחותנו, הוא היחיד שמביא כנדוניה לא רק את תנאי היסוד, אלא גם את כושר הביצוע במערכות לאומיות נרחבות בהיותו יו"ר ארגון רבני צֹהר, שהוכיח כי ניתן להפיח רוח עמוקה ורעננה במפגש שבין הרב והאדם החילוני. אלפי הזוגות הנישאים בשנה, אלפי הכלות והחתנים הזוכים להדרכת זוגות אחרת, עשרות האלפים הפוקדים את מנייני יום הכיפורים וקריאת המגילה ותיקוני ליל שבועות, אלפי העולים הצעירים מחבר העמים שיהדותם התבררה בטרם יהיה מאוחר, הם הנדוניה שמביא הרב סתיו אל המשרה הרמה, מעבר להיותו גדול בתורה ובמידות.

הרב יעקב שפירא - ניסיון היא מילת המפתח / הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה

פעם שאלה אישה אחת שאינה שומרת תורה ומצוות את מרן הרב אברהם שפירא זצ"ל: בשכנותי גרות הרבה שכנות דתיות, ואני יודעת שיש להן קשיים לא מעטים. הייתי רוצה לעזור להן, אבל בכל פעם שאני שואלת אותן: מה נשמע? הן עונות לי "ברוך ה'", מה שלומכן? והן משיבות: "ברוך ה'". אז כיצד אדע מה עובר עליהן ומתי להציע עזרה?

השיב לה מרן בחיוך ואמר: תראי, כאשר את שואלת אישה מה שלומך והיא אומרת "ברוך ה'" פעמיים או יותר, אז תדעי שהכול בסדר אצלה ואין מה לדאוג. אבל אם תשאלי מישהי והיא תענה לך רק פעם אחת ובטון נמוך "ברוך ה'", תדעי שאפשר כבר להתעניין יותר ותשאלי אם הכול בסדר אצלה (על פי 'ראש דברך', פרשת ואתחנן).

נזכרתי בדברים אלו כשחשבתי על מועמדותו של ידידנו ומכובדנו הרב יעקב שפירא שליט"א, ראש ישיבת מרכז הרב וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. אני יודע שכל מי שנשאל יאמר שבהחלט הוא מתאים ביותר לתפקיד, אך רציתי שתאמרו זאת פעמיים או יותר, ובטון נחרץ.

אין זה סוד שאני משתדל להיות תמיד בסדר עם כולם, וכולם אהובים. הראיה - שבחתונת בננו, שהייתה לפני פסח, זכיתי שכל המועמדים כיבדוני בהשתתפותם, והלוואי והיה אפשר לבחור בכולם יחד. כך שבוודאי שאין כאן רמז נגד מישהו.

זיכני הקב"ה והנני בקשר הדוק, ואף קשר משפחתי, עם הרב יעקב שפירא שליט"א למעלה מ35 שנים. ובכל מפגש עמו אני מתפעל מחדש מאישיותו.

דבר ידוע הוא שכוחם המיוחד של ילדי "גדויילים" מתגלה אחרי פטירת אביהם. כאשר רואים את ההצלחה הגדולה של ישיבת מרכז הרב גם אחרי פטירת ר' אברום, את היכולות הגדולות בליווי הישיבה לאחר הפיגוע, ואת העובדה שהישיבה הולכת וגדלה משנה לשנה, רואים עד כמה נכון הדבר שאמרנו.

במהלך עבודתי במכון פוע"ה, אני משקיע רבות בקשר עם כל החוגים והגוונים בעם ישראל בלי לפגוע בייחוד של הציונות הדתית. אני מאוד מודע לקושי ולאומנות הנדרשת לכך. זו הסיבה שאני כל כך מעריך את היכולת המיוחדת של הרב יעקב בנושא. כאשר אני נפגש עם גדולי ישראל, אני רואה שהקשר של הרב יעקב עמם הוא עמוק ואמיתי. הדבר נובע גם מתוך הערכה לגדלותו בתורה ולמידותיו, שגורמות לו להיות חביב על הכול.

זו גם הסיבה שכאשר אני מתמודד עם שאלה הלכתית כבדת משקל, חשוב לי תמיד לשמוע את דעתו של ר' יעקב.

הדבר מבטיח שיש לו את היכולת להנהיג שינויים אמיתיים מתוך הסכמה וקונצנזוס.

הניסיון הוא דבר מאוד משמעותי בעבודת הרבנות הראשית, וחושבני שאין מי שצבר כל כך הרבה ניסיון בנושא כמוהו. הן בפעילות המבורכת שלו בתור חבר מועצת הרבנות הראשית והן בתקופה שבה ליווה את אביו בעת ששימש כרב ראשי.

ההשקעה הרבה לילות כימים בעבודת הרבנות יחד עם אביו מתוך מעורבות שיש בה יותר משימוש תלמידי חכמים, הביאה להכרת השטח ולרכישת ניסיון רב, עד כדי שבמעגלי המשפחה הדבר הפך להיות שם דבר ואף מושא להומור.

הכול יחדיו מעיד על יכולת מנהיגות מעולה, ותחושת ביטחון מלאה בתוצאות טובות.

הטקסטים שאינם חתומים, נשלחו על ידי מטות המועמדים