ועדת הכספים. היום
ועדת הכספים. היוםחזקי עזרא

ועדת הכספים החליטה הערב (חמישי) לפצל מחוק ההסדרים את הסעיף העוסק במיצוי כושר השתכרות כתנאי להנחה בארנונה.

ההחלטה התקבלה בתום משא ומתן וויכוחים מרים בין הסיעות החרדיות לאנשי 'יש עתיד'.

"הסעיף הנפיץ", כך כינו אותו בוועדה, יצר חייץ ברור בין חלקים בקואליציה לחלקים באופוזיציה והחזיר לקדמת הבמה את הוויכוח על השוויון בנשיאה בנטל הכלכלי – חברתי.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודיע שהנושא מפוצל, "מכיוון שהוועדה טרם קיבלה את כל הקריטריונים והאמצעים לביצוע סעיף חקיקתי כזה". יחד עם זאת ציין, כי הוועדה תחזור ותדון בסוגיה, עוד לפני תום המושב, במידה שתקבל לידיה את הקריטריונים". 

נפיצות הנושא באה לידי ביטוי כבר בדיון הקודם שהתקיים ב- 26.6.2013, אשר כבר בו, ניתן היה להבחין בקו השבר בין סיעות השונות בוועדה. יו"ר הוועדה סלומינסקי דרש מאנשי האוצר לחזור לוועדה על-מנת להציג כיצד ייקבעו קריטריונים למיצוי כושר ההשתכרות וכיצד הנושא יימדד. לדבריו, "הוועדה טרם קיבלה את המידע ועל-כן מן הראוי לפצל את הדיון בנושא ולמצות את הדיון בו באופן מעמיק". הוועדה אישרה פה-אחד את פיצול הסעיף, תוך הבטחת התומכים בו, מקרב הקואליציה, כי הוא יידון בקרוב.

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו): "הנושא מחייב מחייב דיון מעמיק מתוך מבט רחב. כמי שהתחנך על חזונם של ז'בוטינסקי ובגין, למדתי שיש גם "בתים מסוג אחר" וגם הם בסדר. טוב לפצל את הסעיף, כי הוא דורש דיון מעמיק שיאפשר לשקלל את כל ההיבטים הנוגעים אליו, לרבות כיצד מגדירים כושר השתכרות".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה)אמר כי "כמי שדווקא חושב שהשוויון בנטל חשוב, עדיין את הוויכוח צריך לשמור כוויכוח ולא לשים במוקד מגזרים ואנשים מסוימים".

עמדה שונה השמיע ח"כ עפר שלח (יש עתיד). "הנושא עלה לסדר היום כי שאלת יציאתם לעבודה של ציבורים, זה לא שלא יכולים לצאת לעבוד. חלקם בגלל אזלת ידה של מדינת ישראל או הסדרים פוליטיים כאלו ואחרים. השאלה מי יעבוד, מי יישא בנטל הכלכלה ויהיה הציבור שעובד, משלם מיסים ונושא על כתפו את המדינה, זו שאלה שצריך לתת עליה את הדעת. זו בעיה אמיתית וצריך להכיר בה. נקעה הנפש ולא משנאת האחר. לחוק הזה כמו שמופיע כאן יש רוב בחדר הזה. כשהכוח היה בידי מישהו אחר, הוא לא היסס לקבוע קריטריונים שניכרו את עיני האחר ואתם יודעים למה אני מתכוון – הוותק בנישואין". שלח דרש מיו"ר הוועדה סלומינסקי, "שהדיון בנושא יתקיים עוד במושב הנוכחי".

הגיב בחריפות לדבריו ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), שאמר "יש לך הרבה אי הבנה ביחס לציבור החרדי וגם בשוק העבודה ובקבלה לעבודה". ליצמן קרא לשלח "להצטרף אליו לסיור על-מנת ללמוד את הנושא מקרוב". גם ח"כים יצחק כהן (ש"ס) וישראל אייכלר (יהדות התורה) הביעו מחאה קולנית נגד דבריו של שלח.