עמק צורים
עמק צוריםקובי פינקלר

זה אלפי שנים שהר המוריה בירושלים צָרוף בעם היהודי בקשר של אמונה, עצמאות וכיסופים. ראשיתו של הקשר עוד בימי אברהם אבינו, שעקד על ההר את בנו. מאוחר יותר שלמה המלך ושבי ציון שבנו בו את בתי המקדש, נשזר הר הבית בלבו ובזיכרונו של עם ישראל, והכמיהה אליו גם בימי חורבן לא שככה.

בשנת תשנ"ט (1999) ערך הוואקף פעולות חפירה ובנייה בהר הבית. שפכי העפר פונו לנחל קדרון, ובהם אוצרות ארכאולוגיים לאומיים יקרים מפז. מכיוון שבהר הבית לא נערכה מעולם חפירה מסודרת, הפכה ערימת עפר זו למוקד המידע הארכאולוגי היחיד הקיים בידינו לחקר תולדות ההר. בשנת תשס"ד (2004) הועברה ערימת העפר לגן הלאומי עמק צורים שלמרגלות הר הזיתים, ואנשים רבים היטו שכמם לחקור את צפונותיה. בין רגבי העפר נתגלו ממצאים מרגשים ביותר, בינהם בולה שעליה טביעת חותם של כהן מימי בית המקדש הראשון, שברי אבן מעוטרים ממבנים מפוארים מימי הבית השני, ראשי חץ מתקופות שונות, מאות מטבעות וביניהם מטבעות "חרות ציון" מימי המרד הגדול ברומאים ועוד ועוד.

יש עוד מה לגלות!

"מרכז המבקרים - עיר דוד", האחראי על קבוצות החפירה בשיתוף עם "רשות הטבע והגנים", מעניק הזדמנות נדירה לקחת חלק בעבודות הניפוי, הסריקה והמיון לשם חשיפת הממצאים.

לראשונה תוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את המפגש עם סודות המקדש והר הבית. עשרות מטבעות, תכשיטים, נרות חרס, ודברים שאין לתאר את חשיבותם, ממתינים לידו הגואלת של החופר. האם תהיה זו ידכם?

צוות המדריכים ילווה אתכם בסדנא בה תלמדו על ההיסטוריה של הר הבית, תכירו מושגי יסוד בארכאולוגיה , תשמעו כיצד הגיעה ערימת עפר זו לכאן, ותפגשו בממצאים המרתקים שנתגלו בה עד כה.

החוויה הארכיאולוגית – אתר לימודי- חוויתי יחיד מסוגו בארץ.

לפני שנים מספר הוציא הוואקף (ההקדש) המוסלמי כמות גדולה של עפר עתיר שרידים מהר הבית. עפר זה הושלך לנחל קדרון. עיר דוד לקחה אחריות על העפר הזה, וכיום זהו  פרויקט ארכאולוגי- לימודי, שבצדו חוויה תיירותית מרתקת. קבוצות המבקרים מגיעות לסדנה ארכיאולוגית קצרה, הכוללת התנסות מעשית בת כשעתיים בה ניתנת למבקרים ההזדמנות לחשוף בידיהם את הממצאים הרבים הטמונים בעפר, לערוך עימם הכרות ולמידה פעילה בשטח. עד כה נמצאו אלפי מטבעות, תכשיטים, תביעות חותם,כלי חרס וממצאים נוספים בעלי חשיבות עליונה. בואו לקחת חלק בפרויקט חשוב זה.

אתר הסינון עמק צורים פתוח בימים א-ה בין השעות 09:00 ל-18:00 ובימי ו' בין 09:00 – 13:00 המפגש הוא לשעתיים וכרוכה בתשלום.  העבודה מתבצעת תחת חממה וצילייה ומתאימה לכל תנאי מזג האויר. טל;  02-628-0342