ההתיישבות מונעת פתרון 'שתי המדינות'
ההתיישבות מונעת פתרון 'שתי המדינות'אילוסטרציה: פלאש 90
הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס, שסיים את תפקידו במאי האחרון כראש פיקוד המרכז האמריקני, מבהיר כי יש מחיר לתמיכת ארצות הברית בישראל. 

"אני שילמתי מחיר גבוה מדי יום כמפקד פיקוד המרכז מפני שהאמריקנים נתפסים כמי שמוטים תמיד בתמיכתם לישראל", אמר מאטיס כפי שצוטט ב'ישראל היום'. הגנרל הזהיר כי המצב במזרח התיכון אינו בר קיימא. 

מאטיס טוען כי ההתיישבות ביהודה ושומרון מונעת הקמה של מדינה פלסטינית. "ההתנחלויות והמקום שבו הן נמצאות יהפכו את שימור אופציית שתי המדינות לבלתי אפשרית", קבע. הוא האשים את ישראל בכך שתהפוך למדינת אפרטהייד, "ואפרטהייד לא עבד כל כך טוב בפעם האחרונה שראיתי אותו מיושם במדינה".

בהתייחסו לסוגיית הגרעין האיראני העריך מאטיס כי תידרש שנה לטהרן לפתח נשק גרעיני, זאת מהרגע שההנהגה האיראנית תחליט. "המנהיג העליון עוד לא החליט על כך, ואם יעשה כן אני לא בטוח שנדע על כך מיד", הודה.

מאטיס נשאל אם ישראל תפעל באופן צבאי כדי לעצור את איראן וענה ללא היסוס: "אין לי ספק שהם יעשו זאת". 

הוא הדגיש כי למרות שלארצות הברית יש יכולות צבאיות טובות יותר מאשר לישראל, גם האמריקנים לא יוכלו לעצור באופן מלא את תוכנית הגרעין. "אני לא חושב שלאיש יש את היכולת להרוס תוכנית שפרוסה בצורה כזו", הסביר. "השאלה מה עושים עם הדחייה שמתקפה תגרום. הצבא יוכל לקנות זמן לדיפלומטים, אבל לא יכול לפתור את הבעיה הזו לחלוטין". 

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע למזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי כי בחודשים הקרובים של המשא ומתן עם הפלסטינים, תקדם ישראל מכרזים לבנייתן של כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון בלבד. כך דווח ב'הארץ'.

שלושה פקידים ישראלים בכירים, שמעורים במגעים המדיניים וביקשו לשמור על עילום שם, ציינו כי נתניהו צפוי להודיע על המכרזים החדשים כנראה ביום ראשון, במקביל להצבעה בממשלה על שחרור 82 אסירים פלסטינים.
 
הפקידים טוענים כי במגעים שהתנהלו בחודשים האחרונים בין ישראל לפלסטינים, דרשו האחרונים הקפאת בנייה מוחלטת ופומבית ביהודה ושומרון. ישראל, מצידה, דחתה את דרישת הפלסטינים.