האוטובוס השרוף בבורגס
האוטובוס השרוף בבורגסרויטרס
שלטונות בולגריה פרסמו את שמותיהם של שני חשודים במתקפת הטרור של חיזבאללה שכוונה נגד אוטובוס תיירים ישראלי בבורגס, אחד מהם, חסן אל-חאג' חסן בן 25, בעל אזרחות קנדית, והאחר, מיליאד פראח, אזרח אוסטרלי.

בפיגוע שבוצע בשדה התעופה של בורגס ביולי 2012 נרצחו חמישה אזרחים ישראלים ונהג מקומי.

זהותו של המחבל המתאבד שפוצץ עצמו באוטובוס טרם נמסרה, והוא היה ככל הנראה קשור לחסן אל-חאג' חסן הקנדי, וזאת בהתבסס על שרידי DNA שנמצאו בזירת הפיגוע. על כך מדווח אתר שלום טורונטו.

העיתון "נשיונל פוסט" חושף פרטים אודות המחבל הקנדי בשירות חיזבאללה. חסן נולד בלבנון ב-22 במרץ 1988, ובגיל 8 הגיע עם אימו ואחיו לקנדה כדי להצטרף לאביו שהיגר מספר שנים קודם לכן והתיישב בונקובר.

במהלך שנות התשעים אבי המשפחה קיבל תושבות קבע שאפשרה לו להביא את המשפחתו במסגרת של הענקת חסות (sponsorship).

לפני כ-15 שנה קיבל חסן אזרחות קנדית, ואולם לפני שנים אחדות לאחר מכן הוא חזר לביירות עם אימו בעקבות הגירושין של הוריו. הוא ביקר מספר פעמים בקנדה אבל לא חי בה באופן קבוע מאז שנת 2000.

זמן לא רב לפני ביצוע הפיגוע בבורגס הגיע חסן לקנדה כדי לבקר את בנו, וקיים חשד כי במהלך הביקור הוא קיבל כספים מחיזבאללה, ובנוסף סכום של כ-100 אלף דולר מחשבונות בנק באוסטרליה.

כספים אלה שימשו ככל הנראה למימון ההוצאה לפועל של הפיגוע בבולגריה וכן משימות מודיעניותת נוספות של חיזבאללה במדינות אחרות.

גורמי הביטחון בבולגריה סבורים, כי חסן ופראח קיבלו מחיזבאללה בלבנון הכשרה מבצעית הכוללת שימוש בכלי נשק לפני ביצוע הפיגוע בבולגריה.

חסן נכנס לבולגריה עם הדרכון הקנדי שלו שלושה שבועות לפני הפיגוע הוא עשה שימוש ברישיון נהיגה אמריקני מזויף, הנושא את השם רלף וויליאם ריקו. שני החשודים הכינו את מטען הנפץ בבולגריה, והתכנית המקורית הייתה להטמין אותו בתא המטען של האוטובוס, ואולם הוא התפוצץ טרם זמנו בהיותו בתיק הגב של המחבל.