בחירות
בחירותצילום: פלאש 90

וועדת חוקה אישרה היום (ראשון) את חלקה השני של הצעת חוק המשילות לקריאה ראשונה.

על פי הצעת החוק, אחוז החסימה יועלה ל-4% ויבוטל חוק מופז, החוק שמאפשר התפלגות שבעה חכי"ם מסיעתם.

חלקו הראשון של הדיון, הוקדש לדיון מקדמי. חברי האופוזיציה ביקשו שלא לקיים דיון היום בהצעת החוק.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר "אנחנו במשטר דמוקרטי בו הרוב לא אונס את המיעוט. וזה מה שאתה (יו"ר הוועדה) מבקש לעשות".

ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר "אתה חונק אותנו ללוח זמנים קצר. ההצעה תגרום לחיסול העצמאות של הייצוג הערבי בכנסת. יכול להיות שהדיון חוקי, אבל מסריח".

ח"כ דב חנין אמר "אני אומר לסיעת "אין עבר" שמסייעים לך מימין. ההיסטוריה רושמת את אלו שמדרדרים את הדמוקרטיה וגם את אלה שמסייעים להם. אתם משתפים פעולה עם דבר שלא ייעשה".

ח"כ מירב מיכאלי אמרה "מה שרואים מכאן, לא רואים משם. תנסו להיות גם שם, לפני שתשנו את השיטה. אם ההצעה פוגעת בכ-20% מאוכלוסיית מדינת ישראל, היא לא צריכה להיות על השולחן. ואם כן, אז צריך לטפל בה בחרדת קודש".

ח"כ אורי מקלב אמר "יש דרך אחת של יש עתיד דרך של דיקטטורה ודריסת המיעוט. אם החוק היה בתוקף, ביום שישראל ביתנו קמה, היא לא הייתה קיימת היום, כיון שאז, המפלגה קיבלה פחות מ- 4%. זו אינה שאלה של משילות ויציבות, אלא של תחרות וצביעות".

פרופ' גידי רהט מהמכון הישראלי לדמוקרטיה תמך בהעלאת אחוז החסימה, אולם באופן מדורג. לדבריו, "אחוז חסימה קיים בכל פרלמנט, בו מספר החברים, קטן ממספר התושבים. בעולם מקובל אחוז חסימה בשיעור של  2% אולם, בהולנד נהוג 0.83 ובגרמניה 5%. מאידך צריך לדאוג שאוכלוסיות קטנות, לא יודרו מהכנסת".

לעומתו, פרופ' אברהם דיסקין התנגד להעלאת אחוז החסימה דיסקין טען "יש מצביעים שלא הצביעו למפלגות קטנות, כיון שחששו שהמפלגות שהם תומכים בהם רעיונית, לא יעברו את אחוז החסימה. העלאת אחוז החסימה, דוחף מצביעים להצביע הצבעה אסטרטגית לגוש, ולא הצבעה כנה למפלגה. בחברה כה שסועה, אני לא רוצה להדיר את החרדים ואת הערבים". לעיתים אמר דיסקין "כוחם של מפלגות בינוניות, רב ממפלגות גדולות. תוצאת הבחירות האחרונות, מוכיחה ששתי מפלגות בינוניות, כפו על המפלגה הגדולה את הרכב הקואליציה". דיסקין הזהיר "צמצום מספר המפלגות, יביא לאחוז הצבעה נמוך".

לאחר דיון ארוך, בהצעת החוק, אישרה ועדת חוקה את חלקה השני של הצעת חוק המשילות לקריאה ראשונה ברוב של שבעה מול ששה מתנגדים. עפ"י ההצעה שאושרה, אחוז החסימה יועלה ל-4%.

יש לציין כי היועץ המשפטי של הוועדה סבור, כי העלאת אחוז החסימה, פוגעת בעיקרון היחסיות ובעיקרון השוויון שהם מעקרונות הבחירות הקבועים בחוק-יסוד הכנסת.

בנושא התפלגות סיעות, הוחלט לבטל את חוק מופז, החוק שמאפשר לשבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם, אף אם מספרם פחות משליש סיעה. על פי התיקון, פילוג סיעה יתאפשר רק אם שליש מחבריה, ביקש את הפילוג.

בנושא מימון מפלגות לח"כ שהתפלגו, הוחלט לקבל את הצעת ח"כ דוד רותם. ההצעה מבחינה בין התפלגות בתחילת הכנסת ובסופה, לבין התפלגות שנעשתה אחרי שנתיים לכהונת הכנסת, ולפני תקופת הבחירות. לפי ההצעה, בדומה לדין היום, אם ההתפלגות נעשית בתקופה שבה סביר להניח שנעשתה על רקע מחלוקת פוליטית אמתית, יתאפשר מימון שוטף לחלק המתפלג. זאת בניגוד להתפלגות שנעשתה בתחילת הכנסת, שפוגעת בציפיות הבוחר, או להתפלגות שנעשתה בסוף הכנסת שאין בה אלא חיפוש בית פוליטי חדש ומסחר בכספי מפלגת האם.