עמונה
עמונהפלאש90

לפני ימים אחדים דחה יועץ המשפטי לממשלה את דרישת 'יש דין' להורות על פינוי הישוב עמונה כולו והסתפק בהזזתו של קראוון אחד והריסתה של דרך המובילה אליו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר מטה עמונה, אביחי בוארון, המודה לרבים שסייעו למאבק על השארתו של הישוב על מקומו ועם זאת מספר כי ב'יש דין' לא נואשו ועדיין מנסים לבטל את הכרעת הדין.

בוארון מסביר כי העותרים, עמותת 'יש דין' מנסה להפוך את ההחלטה תחת הכותרת של 'בזיון בית המשפט'. לדבריו היעד ששמו להם אנשי העמותה הוא להוכיח שהמדינה לא קיימה את צו בית המשפט כאשר לא הרסה את כל הישוב. זאת על אף שהפרשנות שנתן היועץ המשפטי לממשלה, כמו גם בית המשפט בהכרעתו האחרונה, היא שהעתירה התייחסה ל10 חלקות שעליהן התחייבה המדינה ולא לאדמות הישוב כולו.

על עשר חלקות אלה מסביר בוארון כי על 7 מהן אין מבנה כלל, 2 מהן נרכשו ואילו האחת שנותרה היא הקרקע שעליה ממוקם אותו קראוון שנקבע כי יש להזיזו ולפרק את דרך הגישה אליו. יצוין כי התושבים כבר הזיזו את הקראוון המדובר והרסו את הדרך.

בוארון מוסיף ומסביר את התפיסה שביקשו אנשי 'יש דין' להנחיל בבית המשפט, גישה הקובעת כי יש להסיר כל בנייה על קרקע פרטית, גם כזו שאין עליה תביעת בעלות. בוארון מדגיש כי ב'יש דין' רואים חשיבות עליונה בקביעה זו שכן במידה ובית המשפט היה מקבל את העיקרון הזה הרי שברחבי יהודה ושומרון קיימים עוד 1790 מבנים בעלי סטאטוס זהה.

לדבריו השאיפה ב'יש דין' הייתה להגיע להישג בעמונה ולהעתיק את התקדים שם לשאר המבנים – 350 בתים בעפרה, 350 בעלי, 250 בבית אל ועוד. בוארון מזכיר כי בעקירה מגוש קטיף נהרסו כ-1100 מבנים ואילו כאן היה ניסיון לבצע "מגה התנתקות", כהגדרתו, בהרס של 1790 מבנים.

את הכרעת בית המשפט הוא רואה כהצלה של ממש עבור ההתיישבות כולה, אם כי כל עוד לא הוסרה העתירה הנוספת מעל סדר היום עדיין קיימת תחושת מתח באוויר. היום (שני) אמורה המדינה להגיש את תשובתה לבית המשפט לעתירה זו של 'בזיון בית המשפט'. בוארון משוכנע שהמדינה תדע לעמוד על שלה, אך כל עוד הדברים אינם חתומים הוא נשמר מחגיגות מוקדמות מדי.

לדברים אלה מוסיף בוארון ומספר כי היעד כעת הוא להפוך את עמונה מישוב עראי לישוב קבע, ובתוך שנים אחדות לקבל תב"ע לבניית 150 בתי קבע.

את השיחה הזו מנצל בוארון לשורת תודות לכל אותם שליוו את המאמצים המשפטיים להותרת עמונה במקומה, ובראשונה הוא מזכיר את ראש הממשלה שלדבריו כאשר הבין את משמעות העתירה שיכולה להוות חרב מעל 1790 בתים ביהודה ושומרון נחלץ וסייע ככל יכולתו לתושבים.

בוארון מזכיר את השר אורי אריאל שנכנס לעובי הקורה כדי לתמוך, לשר נפתלי בנט שהגיע למקום ללא מאבטחים ברכבו כדי לבחון את הדרך המובילה לישוב. עוד הוא מזכיר את הסר גדעון סער, את חברות הכנסת סטרוק, שקד ומועלם רפאלי, את יו"ר מועצת בנימין ומועצת יש"ע אבי רואה כמו גם את זאב חבר, זמביש, מנכ"ל אמנה שרכשה 53 דונמים מהאדמה ובכך סייעה לחוקיותו של הישוב. עוד הוא מזכיר את שורת עורכי הדין שהיו לעזר לתושבים ואת הציבור כולו שחבר לפעילות ברחבי הארץ כדי למנוע את ההרס שתכננו להוביל ב'יש דין' דרך עמונה אל כלל ההתיישבות ביו"ש.