מטיילים בסבסטיה
מטיילים בסבסטיהפלאש 90
ועד מתיישבי השומרון קורא לציבור לפקוד את אתרי התיירות בשומרון. הפעם ממליצים בוועד לטייל בסבסטיה - "בירת ממלכת ישראל בשומרון".

סיפורה של העיר העתיקה מתחיל בעמרי, מלך ישראל לפני כ-3,000 שנה, אשר מחפש עיר בירה חדשה. הוא בוחר את שומרון לבירתו כי העיר יושבת על דרך ראשית ומקנה לו הגנה וביטחון בכך ששולטת על הסביבה הקרובה.

מלכות ישראל שכנה בעיר זו מעט יותר מ-150 שנה ובשיאה שלטו בה אחאב וירבעם השני. גם בתקופה הפרסית ולאחריה היוונית השתמשו השולטים בעיר. 

המבקרים בעיר כיום, יוכלו לראות בה שרידים רבים מתקופת הורדוס אשר בעקבות ההרס שנעשה בעיר במהלך השנים, חידש אותה ותייג אותה כעיר רומאית מפוארת. הוא בנה בה בתי מסחר רבים ואף תיאטרון. 

בהמשך נהרסה העיר שוב אך בימי 'גוש אמונים', לאחר שניסיונות התיישבות רבים התחילו מתחנת הרכבת של סבסטיה, היא חזרה להיות שם מוכר בתודעה הציבורית. כ-3 קילומטרים דרומית מזרחית משם נמצאת הנביעה "עיון כפר רומא". במקום ניתן למצוא כמה נביעות, אותן נזהה על פי הגומחות שהן יצרו בסלע והצמחייה הגדלה מסביב. נביעות אלו מלאות במים רק בעונות החורף והאביב.

איך מגיעים? ההגעה היא עד ליישוב שבי שומרון ומשם הנסיעה לאתר באוטובוס ממוגן ירי.

רמת קושי: קשה, מרחק הליכה: כשעתיים, מתאים ל: מיטיבי לכת, עונה מומלצת: אביב

הכניסה היא אך ורק במסגרת טיולים מאורגנים אשר מתואמים מול גורמי הביטחון, ואינה ניתנת למבקרים בודדים. ניתן לבדוק את ימי הטיול במדרשות השונות בשומרון.

"השומרון גדוש אתרים היסטוריים וחשוב שהציבור הישראלי יכיר אותם ויטייל בהם", מסביר בני קצובר, יו"ר ועד מתיישבי השומרון. קצובר מדגיש כי נוסף על ההנאה בטיול בהרי השומרון, אתריו ההיסטוריים, מעיינותיו, וכרמי הזיתים העתיקים, הטיול בשומרון מהווה אמירה חינוכית לנוער ולילדים. "כדי להנחיל את אהבת הארץ לדורות הבאים צריך לפני הכל להכיר אותה", הוסיף קצובר.

(צילום: גדי דיעי)