אמיר אשל
אמיר אשלצילום: פלאש 90

מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, קיים השבוע אימון בסימולטור בטייסת המאמנים בחצור, המאמן את הטייסים לטוס בחורף.

על פי התרחיש באימון, לאחר כמה דקות בהמראה כבר כבה מנוע שמאל והתקלות התחילו. מפקד החיל ורס"ן אייל, נווט במילואים ומורה למתמטיקה בחייו האזרחיים טסו שתי גיחות בתצורת מכשירים, "בתוך העננים".

אתר האינטרנט של חיל-האוויר דיווח כי לאחר הנחיתה הגיעו השניים לתחקיר אצל סגן עינב, קצינת ההדרכה בסימולאטור. לאחר מעבר מדוקדק על כל פרטי הטיסה ותפעול הצוות סיכמו השניים את הגיחה ועברו את המבחן. "אימון בסימולאטור, הוא אימון חשוב וקריטי", אמר מפקד החיל לאחר האימון. "ככל שהטכנולוגיה מתפתחת היא מאפשרת אימון טוב יותר וקרוב מאוד למציאות באוויר. חלק ממרכיבי הטיסה, בעיקר בהיבטי בטיחות טוב יותר לתרגל בסימולאטור על קרקע בטוחה. התחושה היא מאוד דומה לתחושה האמיתית ובסופו של דבר יש השפעה ישירה על התפקוד באוויר". בחיל מתכוונים שעד אמצע אוקטובר יעברו כל הטייסים את מבחן החורף ויהיו מוכנים לטוס בכל מזג-אוויר.

סגן עינב, הסבירה לאתר האינטרנט של חיל-האוויר כי התנאים בטיסת חורף שונים מאוד ולעיתים נדרש להסתמך על המכשירים. "זו טיסה לא סטנדרטית והיא דורשת מיומנות גבוהה וכמובן אימון יעודי לקראת כל חורף. לקראת החורף נערכים בטייסת מבחנים של שתיים או שלוש גיחות ללא תצוגה של הנוף כדי לדמות טיסת מכשירים, בגיחות עוברים גם על בדיקות החירום השוטפות וגם על דגשי מזג-האוויר".

אמנם רוב מערכי הטיסה של החיל עוברים אימון סימולאטור בארץ אך עדיין קיימים מערכי טיסה שצוותיהם עוברים אימוני סימולאטור בחו"ל. "השאיפה היא שיהיו לנו בחיל מאמנים לכל המערכים אבל בינתיים חשוב יותר שכולם יהיו מאומנים וכשירים", אמר מפקד חיל-האוויר. מלבד מאמני הטיסה, קיימים בחיל מאמנים למערכות יירוט וכלי-טיס בלתי-מאוישים.