אחמד טיבי
אחמד טיביצילום: פלאש 90

במהלך הדיון הסוער בחלקו השני של חוק המשילות, נקטו ח"כים מסיעות האופוזיציה בצעד יוצא דופן כמחאה ושתקו מעל דוכן הכנסת.

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש), ניצל את זכותו לשתוק במשך 3 דקות מעל הדוכן.

חברו לסיעה, ח"כ חנא סוייד הסביר: "החוק נועד להשתיק את המפלגות הערביות. חביר הקדים ובראה למה החוק אמור להביא". גם ח"כ עפו אגבריה מחד"ש עלה לדוכן על מנת לשתוק 3 דקות.

גם ח"כ חנין זועבי (בל"ד), שתקה מעל הדוכן. כן עשה ח"כ ג'מאל זחאלקה, לא לפני שהגביה את המיקרופונים אל פיו. הוא גם הדביק סרט דבק לפיו, וסגנית היו"ר ח"כ פנינה תמנו-שטה העירה לו: "היזהר על השפם".

ח"כ באסל גטאס (בל"ד), ביקש: "אני מבקש להקשיב טוב טוב לשתיקה שלי", בטרם שתק 3 דקות.

גם ח"כ זהבה גלאון (מרצ) שתקה מעל הדוכן ולסיום אמרה: "מרצ שותקת לאות סולידריות עם המפלגות הערביות שעלולות למצוא את עצמן מחוץ למשכן".

ח"כ ניצן הורביץ (מרצ) שתק במשך דקה ואז אמר: "עמדתי דקה דומיה זכרון לדמוקרטיה שמנסים להרוס. אני לא חבר בבל"ד, אבל אין לי בעייה שיבטאו את הקול הזה. לא מבין מה האובססיה לחיסול כוחות וביטוי לייצוג. זו הבעיה שמעיקה על החברה הישראלית? חסרות בעיות? אני לא חבר ברע"מ-תע"ל אבל מגיע להם ייצוג. הם מייצגים קול מובחן וברור. זה חוק קטנוני ופתטי. אין לו רוב והוא לא יצלח את שלבי החקיקה. זה חוק פח".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שתקה מעל הדוכן. וכן חברתה לסיעה ח"כ תמר זנדברג. לאחר שתיקתה ביקשה סגנית היו"ר ח"כ פנינה תמנו-שטה לקרוא לדובר הבא, ואמרה: "יעלה השותק הבא". ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל): אלבר קאמי אמר – אדם הוא אדם, כשכוח הדברים שהוא שותקם יותר מכוח הדברים שהוא אומרם". ואז שתק מעל הדוכן והפנה את גבו. גם ח"כ מסעוד גנאים (רע"מ-תע"ל) שתק.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה): חז"ל אומרים "והמשכיל בעת ההיא יידום". מי שמכיר אותי יודע כמה קשה לי לשתוק, אבל אעשה זאת כהזדהות עם הסיעות הערביות".

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ גילה גמליאל (הליכוד ביתנו) אמרה: "גפני גם כשאתה שותק אתה גורם לסערה". ואז הוסיפה: "סוף סוף משהו הצליח להשתיק את גפני".

ח"כ נחמן שי (העבודה): "אני מציע לא להקל ראש, זהו מפגן עצוב של חברים שחשים שהבית הזה חדל להיות הבית שלהם. אני רוצה לשתוק איתם ביחד".

ח"כ סילבן שלום (הליכוד ביתנו) קרא כאן קריאת ביניים: "אתה לא חושב שכל המחזה הזה מבזה את הכנסת?" ח"כ שי השיב: "לדעתי זה מכבד את הבית הזה. זו דרך שאומרת יותר מכל מילה אחרת".

גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הביע הזדהות עם הח"כים הערבים והשתתק.

גם ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) בחרה לשתוק "נאמרו הרבה מילים אבל הדבר העצוב הוא שלא מתקיים דיאלוג, לכן אצטרף לחבריי ואשתוק".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): רוצה להזדהות עם בני המיעוטים, קמה פה מדינה שנלחמת נגד אזרחיה, גם נגד החרדים, זו ממשלה אנטי יהודית ואנטי דמוקרטית. יש מיליון ומאה אלף אזרחים ערבים ששותקים, יש הדרת ערבים והדרת חרדים. הכנסת אינה חזות הכול. מרגע זה, תקשיבו טוב לשתיקה שלנו. אבוי למדינה שהפכה למדינה לא יהודית ולא דמוקרטית".