מאיים. ליברמן
מאיים. ליברמןפלאש 90
בכיר סיעת 'הליכוד ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן, בירך אמש (רביעי) על העברתו בקריאה ראשונה של 'חוק המשילות'.

"'חוק המשילות' הוא החוק שמציל את הדמוקרטיה הישראלית", טען ליברמן.

לדבריו, החוק יביא לחיזוק מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ונורמלית, כלשונו, "מדינה שבה הממשלה שהעם בחר תוכל באמת למשול לטובת האזרחים".

ח"כ ליברמן, שר החוץ לשעבר, התייחס גם לאחוז החסימה שצפוי לעלות לארבעה אחוזים. "העם מאס בכנסת מפוצלת ומפולגת של רסיסי מפלגות ובממשלות מנופחות שבאות לספק ג'ובים לשרים מיותרים כדי לשרוד. החוק של ישראל ביתנו, שקובע בין היתר שבממשלה יכהנו רק 18 שרים ו-4 סגני שרים ושאחוז החסימה יועלה ל-4%, יביא ליציבות שלטונית ולממשלות יעילות שיוכלו למלא את תפקידן בתכנון לטווח ארוך ובעבודה של הממשל למען האזרחים.

"אנחנו נמשיך ונילחם להצלתה של הדמוקרטיה הישראלית מידי אלה שפעם אחר פעם מבזים את כנסת ישראל, ואינם מתעניינים בעתידה של מדינת ישראל", כך ליברמן.

למעשה, הצעת חוק הגברת המשילות באה להגביל את מספר השרים ל-19, לרבות ראש הממשלה, ולהגביל את מספר סגני השרים לארבעה. בנוסף, שר יהיה ממונה על משרד אחד בלבד ולא ימונה שר בלי תיק. מוצע לקבוע כי דיון בהצעה להביע אי-אמון בממשלה יתקיים לא יותר מפעם בחודש, בהשתתפות ראש הממשלה. אולם, אם הבקשה תוגש בידי 61 חברי כנסת, יתקיים הדיון בשבוע שלאחר הגשת הבקשה.

עוד מוצע לצמצם את מספר הימים הנתונים למי שמנסה להרכיב ממשלה חלופית ל-21 ימים, במקום 28 ימים, ובמקרה של כישלון, תמשיך לכהן הממשלה שכיהנה טרם הבעת האי-אמון, ולא יוקדמו הבחירות. עוד מוצע לקבוע כי לאחר בחירות וכינון ממשלה, יינתן לממשלה ולכנסת פרק זמן של 100 ימים במקום 45 ימים כקבוע היום, לאישור חוק התקציב, ולממשלה יהיו נתונים, מתוך 100 הימים 55 ימים לכל היותר ולכנסת 45 ימים לפחות. עוד מוצע לקבוע במפורש – במצב שבו לא אושר חוק התקציב, והמדינה מתנהלת תקציבית על בסיס הוצאת החלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם, יתבסס החישוב של החלק ה-12 על התקציב העדכני מהשנה שחלפה, לרבות ההעברות התקציביות שהיו במהלכה. הרוב הנדרש לתיקון חוק-יסוד זה, הוא של 61 חברי כנסת בשלוש הקריאות.