ניתוח רובוטי
ניתוח רובוטיפיוטר פליטר

הרובוטיקה כבר מזמן מבססת את מעמדה בחדר הניתוח, ובשנים האחרונות נכנס רובוט ה"דה וינצ'י" ליותר ויותר ניתוחים.

השבוע נחנך בישראל תחום חדש המערב שימוש ב"דה וינצ'י", כאשר ברמב"ם בוצעו שלושת ניתוחי הרובוט הראשונים בילדים שנעשו בארץ.

הניתוחים בוצעו במסגרת כנס מקצועי בינלאומי, אשר הוקדש לנושא הרובוטיקה בתחום האורולוגיה. בכנס, שנמשך יומיים (29-30.7.13) לקח חלק צוות בית החולים לילדים בבוסטון, המהווה שלוחה של בית הספר לרפואה של אונ' הארוורד, ומדורג במקום הראשון בארה"ב בתחומו.

הצוות מבוסטון ביצע, יחד עם צוות המחלקה האורולוגית ברמב"ם, בניהולו של פרופ' שמעון מרטיק, את הניתוח הרובוטי הראשון בילד בן שנתיים מאזור הצפון, לתיקון היצרות של צינור השופכן (איבר צינורי המעביר את השתן שמיוצר בכליות, אל שלפוחית השתן), בעיה נפוצה שעלולה להוביל לזיהומים, הידרדרות בתפקוד הכלייתי וסיבוכים נוספים. הניתוח, שנמשך כשלוש שעות, הועבר בשידור חי אל אולם הכנסים, שם ישבו משתתפי הכנס שצפו בפרוצדורה החלוצית, ושאלו את הצוות המנתח שאלות.

במהלך יומו השני של הכנס, ניתח צוות המחלקה ברמב"ם שני ילדים נוספים, בני ארבע ועשר, גם הם תושבי הצפון, הסובלים מבעיה דומה בצינור השופכן. את הניתוחים הובילו דר' בנימין חרדק, אורולוג ילדים ורופא בכיר במחלקת אורולוגיה ברמב"ם, ודר' דויד קקיאשווילי, מנהל תחום הרובוטיקה בביה"ח.

לדבריו של דר' קקיאשווילי טוב שישראל מצטרפת למגמה העולמית בטיפול בבעיה, "מדובר בבעיה מולדת בעיקרה, ולעיתים נדירות היא מתפתחת בגיל מאוחר יותר, כתוצאה מטראומה או סיבה אחרת. עד היום נהוג היה לבצע ניתוחים בגישה פתוחה לטיפול בהיצרות. דרך חתך בבטן התחתונה, מבצעים כריתה של אזור החסימה, ולאחר מכן מחברים מחדש בין השופכן לאגן הכליה. הניתוח הרובוטי מאפשר לנו לבצע את הפעולה הרגישה באופן מדויק יותר, כאשר משך ההחלמה קצר יותר וכרוך בפחות כאבים. כשמדובר בילדים, הדבר משמעותי במיוחד. השיטה אומצה על ידי בתי חולים בחו"ל, ובביה"ח לילדים בבוסטון מבצעים מידי שנה כ-80 ניתוחים רובוטיים בילדים לטיפול בבעיה הזו". 

הקשר הבוסטוני

מאז הגיע רובוט ה"דה וינצ'י" לרמב"ם בדצמבר 2010, הכירורגיה הרובוטית בביה"ח הלכה והתפתחה, וכיום נעשה שימוש בכלי העבודה המשוכלל בעשרות ניתוחים בתחום האורולוגיה, הגינקולוגיה וניתוחי ראש צוואר. תכנית הרובוטיקה בילדים ברמב"ם היא תוצאה של שיתוף פעולה, שנוצר בעקבות ביקורו של פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם, בביה"ח לילדים בבוסטון בשנה שעברה, שם קיים פגישה עם הנהלת ביה"ח ומנהיגי הקהילה. במסגרת הקשר שנוצר אז, הוחלט על מספר תחומים לשיתופי פעולה, ביניהם תחום הרובוטיקה ותחום הטראומה.

באוקטובר האחרון, יצאה משלחת נציגי רמב"ם לביקור מקצועי בבוסטון. במהלך שהותם בבית החולים האמריקאי הידוע בתחומו בכל העולם, הוכשר צוות רמב"ם בביצוע ניתוחים אורולוגיים לילדים באמצעות רובוט. המשלחת החיפאית, בראשה עמדו דר' קקיאשוילי ודר' חנה אדמי, מנהלת הסיעוד ברמב"ם, כללה צוות רב-תחומי, עליו נמנו אורולוגים, מרדימים וצוות סיעודי.

חלקה השני של ההכשרה מומש השבוע, כאשר משלחת מבית החולים בבוסטון הגיע לביקור גומלין ברמב"ם, בכדי לבצע יחד עם הצוות החיפאי את ניתוחי הרובוט הראשונים בארץ בילדים. בראש הצוות הרפואי מבוסטון עומד דר' היאפ ניגוואן (Hiep T. Nguyen), מנהל מחלקת ניתוחים רובוטיים ותוכנית המחקר וההכשרה בתחום זה בביה"ח, הנחשב מומחה עולמי לניתוחים רובוטיים בילדים. קידום תוכנית הרובוטיקה ברמב"ם התאפשר הודות לתמיכתם אירמה ואהרון ספנסר, מידידי ביה"ח מזה עשרות שנים, בשת"פ עם קרן אדלסון.  

השבוע, עם סגירת המעגל, אמר פרופ' ביאר: "אנו גאים בתכנית הרובוטיקה ברמב"ם, במיוחד באופן שבו היא מתפתחת ומציבה את בית החולים בחזית הרפואה. לא ניתן לעצור את הקדמה, ובהחלט כדאי לאמץ אותה, אך הדרך הטובה ביותר היא לייצר אותה".

צילום:פיוטר פליטר