איך זה לא קקרה עד עכשיו? בנט
איך זה לא קקרה עד עכשיו? בנטפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום את התיקון לחוק התקנים, שהוצעו במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג שעוסקות בפרק התחרות במשק. במשרד הכלכלה מספרים כי "תחום התקינה זוהה כאחד החסמים לייבוא לשוק המקומי בכך שהוא מקשה על היבואנים, ובעיקר הקטנים, מקשה על כניסה של מוצרים חדשים לישראל ומשפיע על יוקר המחייה".

הרפורמה החדשה בתחום התקינה, שאותה הוביל השר בנט, תאפשר תחרות אפקטיבית של יבוא, תוך אימוץ תקינה בינלאומית, כך שמוצרים שעומדים בתקן אמריקני או אירופאי, ייכנסו לישראל, ללא צורך בבדיקות מקומיות נוספות, יקרות ומסורבלות. המלחמה ברגולציה העודפת הינה יעד מרכזי בפעילות משרד הכלכלה, יחד עם הוזלת יוקר המחייה ושקיפות לצרכן – אני מאמין שנוביל למשק חופשי ומודרני.

ממשרד הכלכלה נמסר כי מערך התקינה בישראל מוסדר בחוק התקנים שמסמיך את המכון לקבוע את מפרטי התקן ואת שר הכלכלה לקבוע הרשמיות על מפרטי התקן, ובצו יבוא חופשי שמסמיך את המכון לתת אישור התאמה לתקן (אישור ת"ר), אישור בדבר  מידת התאמת המוצרים להוראות הממונה על התקינה לשחרור סחורה מבית המכס בין היתר בהתאם להנחיות הממונה על התקינה לפי 4 קבוצות הסיכון מבדיקה מלאה לתקן רשמי ועד בדיקת תצהירי יבואן בלבד.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר היום בוועדה: "ביטול 'מס התקינה' יהווה רווח לצרכנים. השאלה היא לא מדוע ביטלנו את התקנים המיותרים, אלא מדוע זה לא קרה עד היום. התקינה חשובה לבטיחות, בריאות ואיכות הסביבה, אולם במקומות שהיא לא הכרחית, יש לשנות את אופי מדיניות יבוא המוצרים לארץ באופן שהיא לא תהיה חסם יבוא תוך הגברת הפיקוח והגברת האחריות של העסקים. בשוק האירופי ובשווקים מפותחים נוספים בעולם, מוצרים שאין בהם כדי להוות סכנה, די בהצהרת יצרן או יבואן על עמידה בתקן. הגיע הזמן שנפסיק להכביד על הצרכן דווקא איפה שלא צריך ונאמץ מדיניות ופרקטיקה מהעולם, שתאפשר לנו גם להתחרות וגם לאפשר לצרכן ליהנות ממגוון מוצרים במחירים סבירים לכל כיס. היום זהו רק צעד ראשון במלחמה ברגולציה, המבחן האמיתי יהיה ביישום ובהורדת המחירים ואנחנו נמשיך לקדם זאת. הגיע הזמן שנהיה יצירתיים בתעשייה ולא יצירתיים ברגולציה". השר הוסיף גם כי "אני רוצה להודות למשרד האוצר על הסיוע בקידום הרפורמה ולהנהלת מכון התקנים אשר הביעה פתיחות לשינויים ולשיפורים. אנו מאמינים שניתן להמשיך ולהתייעל גם מעבר לחוק ונפעל בשיתוף עם המכון ועם לקוחותיו כדי להקל על הצרכן הישראלי".