בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום (רביעי) בעיר הבה"דים (בסיסי הדרכה) - קריית ההדרכה של צה"ל המוקמת בנגב.

במהלך הביקור קיבל ראש הממשלה סקירות על קצב התקדמות הפרויקט שמטרתו להחזיר שטחים יקרים במרכז המדינה למינהל מקרקעי ישראל ולפנות קרקע לבניה למגורים.

מטרת עיר הבה"דים היא לרכז במקום אחד בסיסים עם טכנולוגיות ותשתיות מתקדמות ולהביא בתוך כך לפיתוח הנגב באמצעות אלפי מקומות עבודה שתייצר התוכנית והמענה האזרחי שייגזר ממנה הכולל גם הקמת אלפי יחידות דיור לאנשי הקבע ומשפחותיהם שיעתיקו את חייהם לנגב.

נתניהו ציין כי במהלך העשור הקרוב צפויה הממשלה להשקיע בנגב למעלה מ-40 מיליארד שקלים במעבר בסיסי צה"ל, בפיתוח פרויקטים כלכליים ותשתיתיים ובפיתוח האוכלוסייה הבדואית, והדגיש כי מעבר צה"ל לנגב מהווה מהלך חסר תקדים בהיקפו ובהשפעותיו הכלכליות, החברתיות והתרבותיות.

לדברי ראש הממשלה, עם סיום המהלך צפוי הנגב להפוך ל"עמק הסיליקון הישראלי", כשמטרופולין באר שבע ישמש מוקד להתפתחות היי טק וסייבר, והרשויות סביבו ייהנו מצמיחה כלכלית ודמוגרפית. על פי התוכנית, עד לשנת 2020 צפוי גידול של כ-1.4 - 1.7 מיליארד שקלים בשנה בפעילות הכלכלית של הנגב.

"חלק מהדברים שאנחנו רוצים לעשות זה לממש את החזון שהניח ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, להפרחת הנגב. אני שאלתי את עצמי שנים רבות מדוע זה לא התממש בהיקפים הראויים? חלק מהדברים נעשו, יש פה כמה ערים מרשימות. אבל עדיין עיירות הפיתוח לא התפתחו, ועדיין הנגב קיבל מעט מאוד מהאוכלוסייה, ועדיין הפעילות הכלכלית כאן הייתה יחסית קטנה.

"אני שאלתי - למה? האם זה המדבר? ואני הסתכלתי וראיתי שבארצות הברית, בערי המדבר בלאס וגאס ובפיניקס קצב הצמיחה הגדול ביותר. פתרו את בעיית הייבוא, ויש יופי ביובש, ובמרחבים הללו, ובשמש. 

נתניהו תהה כיצד חזונו של בן גוריון מומש בלאס וגאס ולא מומש בנגב. "הגעתי למסקנה שיש סיבה אחת: אתה לא יכול לאורך זמן, להגשים את החלום בכסף ממשלתי. אין דרך כזאת. אתה חייב להכניס מנוע אוטונומי קבוע של כסף מהמגזר העסקי, של צמיחה כלכלית, של יצירת יתרונות תחרותיים שמזינים את עצמם. אין פיתוח של הנגב בלי שתהיה פה פריחה עסקית.

זה תנאי הכרחי, ציין ראש הממשלה, "נקים פה מפעלי טקסטיל, ננשים אותם, ניתן להם סובסידיות, לא נוכל להחזיק אותם. לאורך זמן התחרות תהרוס אותם וזה בדיוק מה שקרה".

"לכן אנחנו מוכרחים ליצור פה את היכולת הכלכלית העצמאית. רק כך אפשר לממש את החזון שלי לפריחת הנגב. זה ההבדל – המנוע הוא לא מנוע ממשלתי, אף על פי שאנחנו נוהגים לדבר במונחים כאלה - המנוע האמיתי הוא המנוע של המגזר העסקי, המגזר הטכנולוגי שדוחף את כל השאר, זה הקטר. זה הרזה שסוחב את כל האחרים, זאת הייתה ונשארה האמת, וזה מה שבידל את לאס וגאס ואת פיניקס, וגם ערי מדבר אחרות שהצליחו להתרומם ואנחנו לא. זאת ההכרה הבסיסית ביותר", הדגיש נתניהו.

(קובי גדעון, לע''מ)

ראש הממשלה התייחס לתופעת המסתננים מאפריקה לישראל והבהיר כי היא מאיימת על חזון המדינה היהודית והדמוקרטית. "הדבר הראשון הוא למנוע את הזליגה של מסתננים בלתי חוקיים, 3,000 לחודש, 7,000-6,000 לחודש, זה היה מגיע לכך ואז נסגור את חזון הנגב ונסגור את החזון של המדינה היהודית והדמוקרטית. אם נקבל פה תוך עשור 800-600 אלף מהגרים בלתי חוקיים אפריקאים, אפשר לסגור את החזון. זה תנאי הכרחי. הרבה מדינות לא שלטו בהגירה הבלתי חוקית אליהן, והמדינה היחידה ברגע זה בעולם שעשתה את זה היא מדינת ישראל.

"אנחנו קיימנו על זה דיונים בממשלה, חשבתי והחלטתי וקיבלתי את הסכמת הממשלה שמוכרחים להניח גדר. לא רק מכשול קרקעי, אלא מכשול מערכתי. לעצור את ההגירה הזאת. לפני לפני שנה היינו במצב שהיו פה כמה אלפים בחודש. הבאנו את זה לאפס! זה תנאי הכרחי ראשון. ואגב, אם צריך אנחנו נמשיך את הגדר הזאת גם לאורך הערבה", הבהיר.

נתניהו התייחס לתוכנית 'פרוור' להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. "אנחנו חייבים לדאוג גם לתושבים הבדואים כאן ולעשות הסדרה. אנחנו עושים את זה, אנחנו העברנו את זה. זה גם כן דבר שהוזנח במשך 65 שנים ונאבקנו על זה. אני רוצה לציין את חברי, השר לשעבר בני בגין, שעשה פה פשוט עבודה הרואית. זה קשה, יש התנגדויות מכאן ויש התנגדויות מכאן - מהבדואים ומהיהודים, מכל כיוון אחר. שום פיתרון אינו טוב, והפתרון הזה טוב - הוא צודק, הוא נכון, אנחנו ניאבק בו נגד הרבה פופוליזם.

ראש הממשלה התייחס גם לביטחון תושבי הדרום מול ירי הרקטות מעזה. "אנחנו לא מוכנים לקבל טפטוף טילים, אנחנו לא מוכנים לקבל את ההצקה הזאת. אנחנו פועלים - זו המדיניות שלי - להגיב בעוצמה. גם לפעול לסיכול, אבל ודאי להגיב בעוצמה, ודי בצמוד לאירוע, ואנחנו לא נותנים לזה להתפתח. ראינו את זה לאחרונה ב'עמוד ענן', וכרגע יש פה שקט שאומרים לי שלא היה פה למעלה מעשור, אבל אף אחד לא יכול להבטיח לנו שזה לא ייפרם. ואם ייפרם – אז הצד השני יפגוש בדיוק את המדיניות שתיארתי עכשיו.

בנוגע לאיראן אמר נתניהו כי "כל הזמן הזה, לרבות בזמן הפסקת האש, יש כוח אחד מכוון מאחור והכוח הזה זה איראן. היא לא מפסיקה. היא גם לא מפסיקה לחתור לתוכנית הגרעין שלה, כולל אחר הבחירות. הם עכשיו מפעילים 7,000 צנטריפוגות חדשות, וביניהן אלף צנטריפוגות מהדור החדש ביותר.

"נשיא איראן מנסה להציג חזות חדשה למערב, אבל ההתקדמות לתוכנית הגרעין נמשכת. והוא אומר לנו: שום איומים לא יעזרו. זה לא נכון, הדבר היחיד שעזר בעשרים השנים האחרונות לעצור את תוכנית הגרעין של איראן זה הלחצים והאיומים המפורשים בפעולה צבאית, שהייתה קיימת בשנת 2003, וזו השנה היחידה שאיראן, עם ראש תוכנית הגרעין שלה, שהיה במקרה הנשיא הנוכחי - אז הם עצרו. וכשהוסר האיום הזה הם המשיכו. המסקנה ברורה, ואני אשאיר אותה לכם", סיים נתניהו.