צפו בתיעוד
(דוברות יצהר)

כח יס"מ הגיע אמש (חמישי) לשכונת תקומה ביצהר, פרץ לבית משפחת אלברט ועצר באלימות קשה את בועז, אבי המשפחה, בשל אי ציות לצו מנהלי שהוצא נגדו לפני כחודש, האוסר עליו לשהות ביהודה ושומרון.

השוטרים הגיעו לכפר הערבי עוריף, המרוחק כקילומטר מיצהר, וצעדו במעלה ההר החשוך והקוצני עד שהגיעו לשכונת המגורים. סמוך לשעה 20:30 פרצו השוטרים לבית המשפחה, בו התארח באותה השעה גם סא"ל (מיל') איציק שדמי, יו"ר ועד מתיישבי בנימין, כחלק מסדרת ביקורי תמיכה שקיימו בשבוע האחרון חברי כנסת, רבנים ואישי ציבור, התומכים בבעז ובהחלטתו המצפונית לסרב לצו המגלה אותו מביתו ללא משפט.

בעז רץ לחדר פנימי ונשכב על הרצפה. השוטרים שעטו אחריו וכדי להקימו חשמלו אותו שוב ושוב באקדחי טייזר, למרות שהיה פסיבי לחלוטין ולא התנגד כלל למעצר. השוטרים עיקמו את ידיו בכח וגררו אותו מהבית החוצה. ברקע נשמע היטב קול בכיו של ילד, שביקש לצאת מהחדר אך נחסם בידי השוטרים. אחד מילדיו של בעז נדחף על ידי שוטר ונחבל.

"אחד האנשים ניסה לצאת דרך הדלת. שוטר ירה בו בטייזר בלי כל התרעה והוא נשכב על הריצפה מתפתל. בינתיים התנפלו 5 שוטרים על בועז, השכיבו אותו על הריצפה וכמעט שברו את ידו", תיאר בזעזוע סא"ל שדמי. "הוא התחנן מכאב וצעק שהוא לא מתנגד. אשתו ואני אמרנו להם שהוא לא מתנגד ושיפסיקו עם האלימות. הם לא שמעו ואחר כך הוציאו אותו והלכו. לפי הצעקות שלו בדרך אנו מבינים שירו בו בדרך יותר מפעם אחת". השוטרים יצאו מהבית עם בעז הכפות, והחלו בדרכם חזרה לעבר ניידת המעצר שהמתינה כאמור בכפר הערבי. בדרכם המשיכו לחשמל את אלברט, כשהם צורחים עליו לקום ולהזדרז.

"היינו שלמים עם העובדה שבעז ייעצר מתישהו והתכוננו לכך, אך שום דבר לא הכין אותי לאכזריות השוטרים בעת המעצר", אמרה עירית, אשתו של בעז. "שמעתי את זעקות הכאב שלו כשחושמל שוב ושוב על ידי השוטרים מאחר ולא הסכים לעזוב את הבית בעצמו. כשהוא נלקח למעצר, היה כבר חשוך אבל מדי פעם שמענו עוד זעקה ועוד זעקה, ואת צרחות השוטרים "אם לא תקום נחשמל אותך שוב".

גם אחיו הצעיר של אלברט ששהה בבית, נורה בתחילת האירוע באמצעות אקדח טייזר על ידי שוטרים שעמדו בפתח הבית, וקרסי החשמל ננעצו בבטנו. בעקבות דיווח מד"א על פצוע ירי, הוקפצו אמבולנסים רבים למקום, אך השוטרים מנעו מהם להגיע לזירה. בהמשך הערב פונה הפצוע באמבולנס לחדר מיון, שם הוצאו קרסי הטייזר מבטנו בהליך כירורגי בהרדמה מקומית.

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה הגיב בזעזוע, "הסרטון מראה אלימות ברברית של שוטרי היס"מ. במדינה מסודרת לא מתקבלת על הדעת אלימות ברברית של אנשי חוק. אנו נעמוד על כך שתוקם ועדת בדיקה והשוטרים האלימים יועמדו לדין".

דובר היישוב יצהר, אברהם בנימין ציין כי "עצם הגלייתו של אדם מביתו, ללא כל הליך משפטי ובלי שניתנה לו האפשרות המשפטית להתמודד עם הצו ולהגן על זכויותיו, היא מעשה שלא ייעשה במדינה מתוקנת. המעצר האכזרי של אדם פסיבי שהלך אחר צו מצפונו, מחמיר את העוול שבעתיים".

בנימין הוסיף כי "זועקת לשמים העובדה, כי בשבוע בו שוחררו מרצחים שטבחו יהודים ולא ריצו את העונש שהטיל עליהם בית המשפט, נעצר אדם לאחר שגורש מביתו ללא משפט מבלי שקיבל את זכות הצדק הבסיסית".

ממשטרת ש"י נמסר בתגובה: "אנשי יס"מ ביצעו מעצר של מפר צו הרחקה בפעם השלישית. בסרטון המדובר ניתן לראות שהוא ערוך בצורה מגמתית, גם אם נתעלם מהעריכה ניתן לראות שהשוטרים פועלים בנחישות ללא כל אלימות ועל פי הנהלים".