הסיוט בקו מהמרכז לשומרון

בחודשים האחרונים מתלוננים תושבי השומרון על קשיים בנסיעה בתחבורה הציבורית של חברת אפיקים שהפכה לסיוט.

התושבים טוענים כי הקווים עמוסים, קיימת אלימות מילולית, הטרדות מניות מצד פלסטינים, ואפילו ניסיון דקירה, הנסיעה באוטובוס הפכה לבלתי אפשרית.

חבר ועדת חוץ וביטחון, אל"מ (במיל') ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) החליט לבדוק מקרוב את הנושא וביום חמישי האחרון עלה על קו 86 מרחוב  ז'בוטינסקי בפתח תקווה לכיוון אריאל.

ברגע שהאוטובוס הגיע לתחנה, עשרות של עובדים פלסטינים שזה עתה גמרו את יום עבודתם בבנין צבאו על האוטובוס, תוך מספר דקות האוטובוס התמלא. מי שלא הצליח להידחף - נשאר למטה. במהלך כל הנסיעה הנהג מדלג על התחנות בהן מחכים נוסעים רבים. בתום הנסיעה הוא אומר לערוץ 7 ,"האוטובוס מלא אסור לי לקחת עוד נוסעים, ככה זה כל יום".

כשהאוטובוס מגיע לאריאל, מחכה ראש עיריית אריאל, אלי שבירו שלוקח ברצינות את הנושא. הוא מקריא את אחד המסרונים שקיבל לאחרונה מאחד התושבים בו בתו מתלוננת על הטרדות מנוסע פלסטיני, "אני כל הזמן אני מקבל מסרונים הן מאזרחיות והן מחיילות שמוטרדות מנוסעים ערבים. עלינו  לתת תשובה ופתרון ראוי לכל אותם תושבי השומרון ואריאל כדי שיכולו לחזור הביתה בשלום. גם לפלסטינים צריך לדאוג, אבל קודם כל צריך לדאוג לתושבים שלנו".

בדרך חזרה מאריאל לפ"ת מצליח ח"כ יוגב לשוחח עם נוסעות צעירות שנוסעות מידי יום באוטובוס שנסיעתן הפכה לבלתי אפשרית, "אין לנו ברירה אחרת, זו הדרך היחידה להגיע מאריאל למרכז הארץ". הן מספרות ליוגב, "זה לא נעים, אנחנו מכירות בנות שהוטרדו מינית בידי פלסטינים. במיוחד בערב שחוזרים מהמרכז לאריאל עולים ערבים שיכורים ואז אנחנו מנסות לדבר כל הדרך בנייד, זה מעביר לנו את הפחד".

שי ברנטל תושב אריאל ואב ל-3 ילדים מספר לערוץ 7 ,"בגלל התחבורה הציבורית, הילדים שלי לא מגיעים אלינו שבת. הילדים שלי נמנעים מלעלות על האוטובוסים דבר שמצריך ממני לקחת אותם ברכב הפרטי".

ח"כ יוגב אמר בתום הנסיעה, "הנסיעה באוטובוסים בקווים לשומרון היא בלתי סבירה האוטובוסים מלאים בערבים לא הייתי רוצה שהבת שלי תיסע שם וגם אחרים שקיבלו את ההחלטות לא היו נותנים לבת שלהם לנסוע באותם קוים.

ההתנהגות שם היא לא סבירה גם פלילית. שמענו עדויות קשות מבנות שהוטרדו ע"י ערבים במהלך הנסיעה באוטובוס. תושבים רבים מדירים את רגליהם מהקו ואי אפשר להמשיך בהתנהלות הזו.  יש לשנות את החלטה ולתת את הזכות הבסיסית לכל אזרח להגיע לביתו".

ממשרד התחבורה נמסר כי "האחריות על בטחון נוסעי התחבורה הציבורית היא בידי צה"ל. כמו כן לגבי כל פנייה על הטרדה מינית או מילולית האחריות היא בידי משטרת ישראל. בנוסף, נתנה הנחיה של משרד התחבורה לחברת 'אפיקים' לתגבר את הקווים בהם יש עומס רב. משרד התחבורה יקיים מכרזים נוספים לקווי שירות מהמחסומים לישראל דבר שיביא להורדה בעומס הקווים".

מחברת אפיקים נמסר כי שר התחבורה הוא הגורם היחיד המוסמך לקבל החלטות בכלל ההיבטים של הפעלת שירותי תחבורה ציבוריים ובכלל זה הפעלת קו וביטולו, מסלול הנסיעה והתחנות, לוחות הזמנים ותעריפי הנסיעה כפופים להחלטתו של המשרד ולחברות האוטובוסים ובתוך כך גם לחברת אפיקים אין שום סמכות בעניין.

בחברה מציינים כי אלוף הפיקוד אישר את נסיעתם של פלסטינים על אוטובוסים אלה וכי תקנות התעבורה מחייבות את חברת אפיקים לקלוט כל נוסע הממתין בתחנה, ולכן גדל הביקוש באופן משמעותי ואיתו גם העומסים בקווי השירות בציר 5 . עוד נמסר כי החברה פועלת מול הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה על מנת לאשר את תוספת הנסיעות הנדרשת על מנת לעמוד בביקושים שנוצרו. בחברה טוענים כי לא ידוע להם על הטרדות באוטובוסים מצד ערבים ולא ידוע לה על תלונות שהוגשו למשטרה.