חיסון נגד פוליו בדרום.
חיסון נגד פוליו בדרום.פלאש 90

חיסון ארצי נגד נשאות והתפשטות הפוליו בישראל מתחיל הבוקר (ראשון). החל מהיום יחוסנו ב 2 טיפות חיסון פוליו חי מוחלש ילדים שנולדו לאחר יום ה-1.1.2004 בכל הארץ.

את ההחלטה לחסן ילדים בכל הארץ קיבלו ראשי משרד הבריאות בעקבות גילוי מתמשך של נגיף הפוליו במערכות הביוב בישראל, והגעתו לילדים.

במשרד הבריאות מדגישים כי ההחלטה מגובה על ידי בכירי  הקהילה הרפואית  בישראל ולאחר התייעצויות עם מומחים בארץ ובעולם.

במשרד הבריאות הזמינו כמיליון חיסונים אשר חולקו בכל טיפות החלב בישראל (סה"כ כ-1000 טיפות החלב של משרד הבריאות, קופות החולים ועיריות).

לצורך קבלת החיסון יש להצטייד בפנקס החיסונים של הילדים ולפנות לטיפת החלב הקבועה אליה משתייכים. מתחילת המבצע בדרום חוסנו כ 60,000 ילדים המהווים כ 60% מאוכלוסיית היעד שהוגדרה בדרום.

ממשרד הבריאות נמסרה שורת שאלות נפוצות ועימן תשובות סביב סוגיית חיסון הילדים:

1. האם לחסן את הילדים?

בהחלט לחסן את הילדים. בישראל הופיע נגיף פוליו פראי, אשר עלול לגרום לשיתוק ואף למוות. הסיכון מהמחלה הוא אמיתי ומוחשי ולא צפוי להיעלם אם הילדים לא יחוסנו. מטרת החיסון למנוע נשאות ותחלואה בפוליו.

2. מדוע צריכים להתחסן ילדים שכבר חוסנו ?

הילדים מחוסנים בחיסון מומת שמגן עליהם מתחלואה אך לא מגן מפני נשאות והדבקה. מהבדיקות שבצענו עלה כי רוב הנשאים הם ילדים עד גיל 10. ילדים אלה חוסנו בחיסון המומת אך לא חוסנו בחיסון החי מוחלש. לכן צריך להשלים לילדים חיסון חי מוחלש כדי למנוע נשאות, הדבקה והתפשטות הפוליו.

3. האם החיסון בטוח?

בנסיבות שבהן ניתן החיסון בצורה משולבת הוא בטוח לחלוטין. צורה משולבת, כלומר החיסון החי מוחלש, ניתן רק למי שקיבל קודם את החיסון המומת ורק אם אין לו מגע עם מדוכא חיסון. בשנת 1990 החלו לתת את החיסון בצורה משולבת ומאז לא היה אף מקרה תחלואה בארץ מהחיסון, לא בקרב מחוסנים ולא בקרב סביבתם . קיים ניסיון רב של מתן החיסון בלמעלה מ2.5 מיליארד איש, החיסון רשום במדינת הייצור (בלגיה) ומאושר לשימוש בכל מדינות העולם על ידי ארגון הבריאות העולמי.

4. מדוע הוחלט להרחיב את החיסון לכל הארץ?

ברגע שהופיע הפוליו גם בלוד, ברמלה ובשרון, הממצא העיד על תהליך עקבי של הדבקה והתפשטות. תוצאות הבדיקות ברורות וחדות, בישראל קיים נגיף פוליו פראי שעובר מאדם לאדם, מעיר לעיר.  זה עניין של זמן עד שיגיע לכל הארץ.

5. מה משך המבצע?

המבצע הוגדר בשלב זה לשלושה חודשים. עם זאת, מומלץ להתחסן לפני החזרה למסגרות הלימוד, כדי לצמצם ככל שניתן את תהליכי ההדבקה בקרב הילדים, בגנים ובבתי הספר.

יצוין כי המשרד מקיים כנסים לרופאים ולאחיות, לראשי השלטון המקומי, למנהיגים מקומיים, אנשי דת ובכירים מכל מגוון האוכלוסייה, במסגרת המבצע המורכב. ההסבר להורים ימשיך להינתן דרך אמצעי התקשורת, מוקד המידע 5400 * ורשת האינטרנט.