דרגת אלוף. אילוסטרציה
דרגת אלוף. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל, רב אלוף בני גנץ, עומד לקיים בקרוב הבטחה שנתן לפני 59 שנה הרמטכ"ל הרביעי, משה דיין, ולקדם את תא"ל בדימוס יצחק פונדק לדרגת אלוף.

העיתון "ישראל היום" מדווח הבוקר, כי פונדק יקבל את הדרגה החדשה בגיל חריג, גיל 100, ויהיה גם התא"ל הראשון בתולדות צה"ל שמועלה לדרגת אלוף כשהוא אינו בשירות פעיל.

החלטתו של רא"ל גנץ להעניק לפונדק את דרגת האלוף באה לאחר מאבק ממושך אותו ניהל פונדק בניסיון לממש הבטחה פיקודית שקיבל מהרמטכ"ל הרביעי, משה דיין.

במלחמת העצמאות שימש פונדק מג"ד ומח"ט, ובהמשך מונה למפקד גייסות השריון. בקיץ 1954 הבטיח הרמטכ"ל דאז משה דיין לפונדק כי יועלה לדרגת אלוף, אולם כמה חודשים לאחר מכן הודיע לו דיין כי לא יוכל לקיים את ההבטחה בגלל התנגדותו של שר הביטחון דאז, פנחס לבון. 

לבון התפטר כ־3 חודשים לאחר מכן, אך דיין לא קיים את הבטחתו. בהמשך השתחרר פונדק מצה"ל, וכששימש דיין שר הביטחון הוא שב לצבא בתפקיד מושל רצועת עזה וצפון סיני בדרגת תא"ל. פונדק פרש מצה"ל טרם פרוץ מלחמת יום הכיפורים.

"זאת הגשמת חלום", אמר פונדק, "חיכיתי במשך 59 שנים לדרגה שנשדדה ממני, והנה, אני סוף סוף מקבל אותה. אפשר לומר שאני בעננים. גם לחגוג יום הולדת 100 וגם להפוך לאלוף, והכל בתוך חודשיים - מה עוד אפשר לבקש?"