ההפגנות במצרים
ההפגנות במצריםרויטרס

המזרחן אפרים הררה עורך ביומן ערוץ 7 ניתוח של האירועים במצרים וקובע כי מדובר בחזרה על דפוסים דומים במדינות מוסלמיות אחרות.

הררה רואה דמיון בולט למהפכה באלג'יר של שנת 91, למעט ההבדל המרכזי שבו שם שתק המערב לנוכח הדיכוי רווי הדם של המהפכה משום האינטרסים שהיו לו במרבצי הגז האלגי'ראיים, מה שאין כן במהומות שבמצרים.

הררה מזכיר כי האחים המוסלמים זכו בשלטון בבחירות דמוקרטיות ולכאורה המערב אמור היה לתמוך במהלך ולקבוע כי במידה והשלטון כשל הרי שיש להחליפו רק בבחירות הבאות, כמקובל בדמוקרטיה, אך הוא אינו עושה כן משום שהבחירות, כמו בכל בחירות אחרות בעולם המוסלמי, הביאו לתוצאה איסלאמית קיצונית, כזו שאינה תואמת את שאיפותיו ורצונותיו של המערב.

לדבריו עמדותיו הקיצוניות של השלטון החדש במצרים הובילו להבלגה בלתי מתקבלת של המערב לנוכח ההפיכה הצבאית המתקיימת שם, הפיכה המנוגדת לרצון העם. לנוכח מציאות זו סבור הררה כי התוצאה הצפויה היא מלחמת אחים קשה בעוד המערב צופה במתרחש במבוכה וללא מענה החלטי ונחוש.

הררה מזכיר, לכל מי ששכח ולמי שהדבר לא מוצא חן בעיניו, כי גם בחירה של העם בשלטון אסלאמי קיצוני היא בחירת העם, או במילים אחרות - הדמוקרטיה המוסלמית.

באשר לטענות על זיופים ולפיהן שלטון האחים המוסלמים הושג ברמייה כפי שטוען בכיר מצרי כיום, אומר הררה כי מדובר במיחזור של טענות המושמעות פעם אחר פעם בעולם המוסלמי, אך יש להפנים כי בכל בחירות שבוצעו במדינות ערב זכו התנועות אסלאמיסטיות לרוב.

להערכתו של הררה הסערה בהחלט יכולה לבוא עד ירדן, שם שולט כהגדרתו רודן בדואי על המדינה הפלשתינית הגדולה ביותר. "גם זה ייפול ביום מן הימים. הרוב יתמרד", הוא מעריך כאשר הוא משוווה בין המציאות הדמוגראפית בירדן לבין זו שהובילה למהפכה בסוריה.

באשר להתנהלות הנכונה עבור ישראל אומר הררה כי הצעד הראוי והמתבקש הוא הודעה לפיה כל עוד אין המזרח התיכון מתייצב אין היא חותמת על הסכם כלשהו עם גורם ערבי כלשהו. הררה מתריע מפני אפשרות שנראית כיום מציאותית יותר מבעבר ולפיה בתוך זמן קצר עשויה לקום מדינה ערבית גדולה שתשתרע מעיראק ועד אריאל. אל מול חשש שכזה ממליץ הררה לצוותי המו"מ מול הפלשתינים להודיע כי נכון לטלטלות הנוכחיות במזרח התיכון אין מקום לחתימה על הסכם כלשהו. בדבריו מוסיף הררה ואומר כי בהחלט יתכן שזו משמעות הדברים שאכן נאמרים על ידי הנציגים הישראליים לעמיתיהם מהרש"פ, אך את זאת לא ניתן לדעת בוודאות.