פסגות
פסגותצילום: אתר מועצת בנימין

אתמול (שני) התקיימה פגישה בין ראש המינהל האזרחי וראש עיריית אל בירה בניסיון למצוא פתרון לשריפת הזבל על גדרות הישוב פסגות.

ביומן ערוץ 7 שבנו כדי להתעדכן אצל דובר הישוב, דוד צביאל, סביב המאבק מול התופעה שמותירה תושבים רבים בישוב מבלי יכולת לתפקד בבתיהם.

בראשית דבריו מזכיר צביאל את השתלשלות הפרשה שהחלה לפני כשבוע וחצי כאשר המנהל האזרחי סגר את המזבלה הסמוכה לפסגות, מזבלה ששימשה גם את תושבי אל-בירה וגם את תשובי פסגות וישובים נוספים.

הדרישה לסגירת המזבלה הועלתה כבר בשנת 2011. העיריות הגישו עתירה לבג"ץ אך זו נדחתה תוך שניתן לעירייה הערבית שהות כדי למצוא חלופות ופתרונות. בין השאר הוצע לאל-בירה להעביר את הזבל העירוני של העיר לאזור שכם אך המרחק והעלויות הנלוות להעברת הזבל עד לשכם גרמו לאנשי אל-בירה להתעלם מההתראות עד שהגיע יום הסגירה.

מאז סגירת המקום מציתים ערביי אל-בירה את הזבל העירוני סמוך לגדרות הישוב, ומפעם לפעם מקרבים את ההצתה יותר ויותר לעבר בתי הישוב. "הדבר הלך והחריף בימים האחרונים", אומר צביאל. "יותר משבוע נתנו לגורמים לפעול. הרי אם בבת ים או בירושלים מישהו היה מצית משאית זבל הוא היה נעצר ומובא בפני שופט".

בין הניסיונות לאכוף את החוק הוחרמה אחת ממשאיות הזבל, אך נראה שההחרמה לא הובילה לפתרון וההצתות נמשכות והעשן הסמיך מהמזבלה ממשיך לעטוף את בתי הישוב. "בלתי אפשרי לצאת מהבתים בשכונה המערבית", אומר צביאל.

כאמור, פגישה התקיימה בין ראש המינהל האזרחי לבין ראש עיריית אל בירה, ובפסגות מקווים שמשהו אכן יתרחש, אך אם זה לא יקרה, מבהיר צביאל, יש בארסנל התגובות של הישוב כמה וכמה אפיקי פעולה. הישוב הקים ועד פעולה למאבק בשריפה ושם שוקלים להעתיק את שכונת הקראוונים שבה לא ניתן לתפקד לגבעה חשופה קרובה, גבעת 'יחיש ציון'.

צביאל מבהיר שהקמת הגבעה הנוספת נשקלת כאפשרות של חוסר ברירה על אף שלתפיסתו ולתפיסת התושבים בניית שכונה נוספת לפסגות אינה צריכה להיות תלויה בעשן הזבל הבוער של אל בירה. "אם הדבר יהיה קטליזטור למשהו בריא שצריך לקרות, לבנייה של שכונה חדשה, אז נשמח", הוא אומר.

בנוסף בוחנים בישוב סיכול של השלכת האשפה על גדרות הישוב מטעמים ביטחוניים. אין לדעת מה מסתתר בתוך האשפה ומיהו הנוהג במשאית המובילה את האשפה. החשש הביטחוני מוביל את התושבים לאפיק אפשרי של תגובה חריפה. "לא ניתן לסכן את הביטחון שלנו ושל ילדינו", הוא אומר.