צעירי הבית היהודי
צעירי הבית היהודיחזקי עזרא

הם חבר'ה צעירים, בסך הכל בני 18-35, אך בכל זאת, חברי הכנסת של הבית היהודי נעזרים בהם: "תגידו לנו מה לעשות, אנחנו החיילים שלכם", אומרים להם חברי הכנסת.

צוות פניות הציבור של ההנהגה הצעירה של הבית היהודי, חוגג בימים אלו שלוש שנים להיווסדו, אך גם לאחר תקופה משמעותית זו של עבודה הם לא שוקטים על השמרים. "תפקידנו לחבר את חברי הכנסת לציבור ולסייע להם לתקן את העוולות שנעשות לאזרח הקטן."

אל עמוד הפייסבוק ותיבת הדואר האלקטרוני של ההנהגה מגיעות מדי שנה מאות פניות של אזרחים המבקשים להתגבר על מכשולי הבירוקרטיה, ואף בעיות שנוגעות לקבוצות גדולות של אנשים. הצוות של ההנהגה משתדל לחזור לכל פניה רלוונטית, לסייע באופן מקצועי, ואם צריך, גם להפנות אותה אל חברי הכנסת אשר עושים כל שביכולתם כדי לטפל בבעיה.

יצחק כהן-צמח הוא אחד מחברי ההנהגה הצעירה אשר התמנה לאחרונה לרכז את פעילות צוות פניות הציבור. קודמיו בתפקיד חתומים על רשימת הצלחות ארוכה בתחומים מגוונים מאוד; מבעיות אישיות של חוסר צדק, עד בקשות לטיפול בנושאים המדיניים. "רק לאחרונה טיפלנו במקרה של  צעיר שקיבל פטור משירות צבאי עקב היותו בעל צרכים מיוחדים", מספר כהן-צמח.

הבחור רוצה להתנדב בשירות לאומי אך בקשתו לא התקבלה משום שאין בנמצא מספיק תקנים לבעלי מוגבלויות המעוניינים בכל זאת להתנדב ולתרום לחברה. בעקבות פניית חברי ההנהגה הצעירה לראש מנהלת השירות האזרחי-לאומי שר שלום ג'רבי, הוא הבטיח כי ידאג לקדם הוספת תקנים ולשלב את הצעיר באחד התקנים המוצעים. "זה סיפוק גדול לראות כי יש ביכולתנו לקדם נושאים משמעותיים בחברה הישראלית." אומר כהן-צמח.

נושא משמעותי נוסף שתופס הרבה מזמנם של חברי הצוות הוא אגף לטיפול בפניות ציבור ייעודי לתושבי דרום ת"א. האגף נולד מהסיורים, שבתות החיזוק הריקודגלים ושאר האירועים שההנהגה קיימה בדרום ת"א. "בהמשך לאירועים שקיימנו, באנו והקשבנו לתושבי השכונות בדרום ת"א, והבנו שהתושבים מרגישים כי המדינה הזניחה אותם והשאירה אותם להתמודד לבד מול המסתננים והעובדים הזרים", אומר אביחי שעובי, חבר הצוות.

הסיפור של דרום תל אביב גרם לרבים לגלגל עיניים ולהגיד שאין מה לעשות, אך בהנהגה הצעירה החליטו לעבור למעשים. "חשוב לשמור על הזהות היהודית של השכונות האלו, אנו פועלים במספר כיוונים כדי לחזק את דרום תל-אביב, אם זה בהבאת חברי הכנסת לשטח להיכרות וסיוע בפתרון בעיות, אירועי חיזוק, כמו ריקודגלים ושמחת תורה, וגם על ידי ייעוץ משפטי וטיפול בבעיות בירוקרטיה של התושבים". כזכור, הצעירים משפצים בתי כנסת באזור ופועלים להקמת שלוחות של ישיבות במקום.

הישג משמעותי נוסף שההנהגה הצעירה רשמה לעצמה הוא תשובת מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי לצעירים, לפיה משרד התחבורה מתכוון להחזיר את הפיקוח על מחירי לימודי הנהיגה בישראל. "לא ברור מדוע צעירים וצעירות שרוצים להוציא רישיון נהיגה צריכים להוציא סכומים כל כך גבוהים על טסט" מסביר נתנאל אריאל, דובר ההנהגה הצעירה, "על רבע שעה שהמורה מעמיד את הרכב לטסט התלמיד או התלמידה משלמים כחמש מאות שקלים. זה פשוט הזוי".

בין לבין, הצעירים מסייעים גם לתנועות הנוער לקבל שטחי פעילות ומבנים עבור פעילות תנועות הנוער השונות. לאחרונה רשמו הצעירים עוד הישג בנושא הזה כאשר שיתוף הפעולה בין כלל הגופים שנרתמו לסייע הוביל לכך שהעירייה הקצתה שטח לסניף בני עקיבא נוואיות באשקלון.

בימים אלו עוסקים חברי הצוות בנושא העובדים הסוציאליים, קידום זכויות של נשים בהריון, סיוע לסטודנטים המתמחים בנושא האדריכלות ועוד.

הדגש אולי המשמעותי ביותר של צוות פניות הציבור הוא החזרת האמון של הציבור במנהיגים שלו. "מכל מיני סיבות, הציבור התייאש מהפוליטיקאים שלו. אבל בגלל זה הוא מפסיד. הציבור הוא זה שבחר את חברי הכנסת ולכן על חברי הכנסת לדאוג לציבור." עוד מסביר כהן-צמח כי קיימת בעיה שרוב האנשים לא באמת יכולים לנסח שאילתות ולא תמיד יודעים למי כדאי לפנות כשצצות בעיות. "לכן בצוות שלנו פועלים עורכת דין ומנסחי מכתבים שידעו ללחוץ בדיוק על הגורמים המתאימים." כל פנייה רלוונטית שמגיעה להנהגה  מטופלת גם על ידי חברי הכנסת של הבית היהודי.

"מבחינתנו, כל הצלחה בקידום פנייה וכל הובלת שינוי לטובה, ממלא אותנו בסיפוק ושמחה גדולה על תיקון המעוות." מסכם שעובי.  "אני מאמין שבפעילות מאסיבית ועקבית אנו מסוגלים בסופו של דבר להוביל את השינויים שהמדינה שלנו כל כך זקוקה להם".

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, שמסייע להנהגה הצעירה אמר "אני מברך את ההנהגה הצעירה שלנו, על שש שנים פוריות של פעילות חברתית ופוליטית. ההנהגה הצעירה פועלת לסייע לאזרחים מכלל המגזרים והמפלגות וב"ה חבריה זכו גם להרבה הצלחות. אני מאמין שזוהי קרקע פורייה להכשרתם של מנהיגי העתיד ואזרחים מעורבים ואיכפתיים. אני מאחל להם הצלחה גדולה בהמשך הדרך."